مخالفت 800 مقام آمریکا و اروپا با جنگ غزه

بیش از ۸۰۰ مقام در آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا نامه‌ای در مخالفت با حمایت دولت‌های متبوع خود از سیاست‌های اسرائیل در جنگ غزه امضا کرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز که می‌گوید نسخه‌ای از این نامه را مشاهده کرده نوشته این نخستین بار است که مقام‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی برای حمایت علنی از سیاست‌های دولت‌های خود علیه جنگ غزه همصدا شده‌اند.

مقام‌های امضاکننده این نامه درباره دلیل دست زدن به این اقدام گفته‌اند بهبود بخشیدن به سیاست‌های دولت‌های خود و تلاش در جهت منافع آنها را وظیفه خودشان می‌دانند و این نامه را نوشته‌اند چون معتقدند لازم است دولت‌ها موضع خودشان درباره جنگ را تغییر دهند.

در بخشی از این نامه آمده است: «سیاست‌های فعلی دولت‌های ما، جایگاه اخلاقی‌شان را تضعیف کرده و موجب می‌شود توانایی‌های آنها برای قد علم کردن در جهت آزادی، عدالت و حقوق بشر در سراسر جهان تحلیل رود.»

نگارندگان نامه به علاوه اذعان کرده‌اند موضع‌گیری‌های دولت‌های آمریکا و کشورهای اروپایی ممکن است یکی از عوامل «نقض فاحش قوانین انسانی بین‌المللی، ارتکاب جنایت‌های جنگی و حتی پاکسازی‌های قومی یا نسل‌کشی» بوده باشد.  

نیویورک‌تایمز نوشته امضاکنندگان نامه از بیم توبیخ‌های احتمالی هویت خودشان را فاش نکرده‌اند. این نامه به صورت بی‌سر و صدا میان کارکنان دولت در چندین کشور چرخیده و به امضای بیش از 800 نفر رسیده است.

 مخالفت 800 مقام آمریکا و اروپا با جنگ غزه

رسانه آمریکایی نوشته این نامه نشان‌دهنده میزان انزجاری است که اقدامات رهبران کشورهای آمریکایی، انگلیسی و اروپایی در حمایت از سیاست‌های اسرائیل در میان عموم از جمله در میان مجریان تصمیم‌های خود این دولت‌ها تولید می‌کند.

  یکی از مبتکران این نامه گفته حدود ۸۰ نفر از امضاکنندگان نامه از نهادهای آمریکایی هستند. بیشترین کسانی که آن را امضا کرده‌اند کارکنان وزارت خارجه آمریکا هستند. 

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه امروز جمعه اول فوریه و در صد و نوزدهمین روز از عملیات طوفان الاقصی اعلام کرد که شمار شهدای غزه به ۲۷۱۳۱ نفر و تعداد مجروحان هم به ۶۶۲۸۷ نفر رسیده است.