تحرکاتی در نزدیکی چین که بوی جنگ می دهد

 نیروی دریایی فیلیپین امروز چهارشنبه اعلام کرد که گیلبرتو تئودورو وزیر دفاع این کشور خواستار توسعه سازه‌های بیشتر در جزایر دور دست «باتانس» (در فاصله کمتر از ۲۰۰ کیلومتری از تایوان) شده است.

وزیر دفاع فیلیپین دستور داده است که ارتش شمار نیروهای مستقر در شمالی‌ترین جزایر را بمنظور تقویت قابلیت‌های دفاع سرزمینی افزایش دهد. براساس بیانیه نیروی دریایی فیلیپین، تئودورو بیان کرد: از سال ۲۰۲۴، سرعت عملیاتی نیروهای مسلح فیلیپین بالاتر خواهد بود.

کانال «باشی» بین جزایر باتانس و تایوان یک گلوگاه برای حرکت کشتی‌ها میان اقیانوس آرام غربی و دریای جنوبی چین است. طبق اعلام وزارت دفاع تایوان، ارتش چین به طور منظم هواپیما و کشتی‌های خود را به این کانال ارسال می‌کند.

در ماه نوامبر ارتش‌های فیلیپین و آمریکا گشت‌های مشترک در آب‌های شمالی‌ترین نقطه فیلیپین را آغاز کردند. تئودورو در جریان بازدید از این جزایر به همراه فرماندهان نیروهای مسلح و نیروی دریایی فیلیپین گفت که جزایر باتانس «سر نیزه» کشور است.

تحرکاتی در نزدیکی چین که بوی جنگ می دهد

خبرگزاری رویترز در ماه اوت گزارش داد که ارتش آمریکا در حال مذاکره برای توسعه یک بندر غیرنظامی در باتانس است؛ این اقدام دسترسی آمریکا به جزایری که به طور راهبردی مشرف به تایوان هستند را افزایش می‌دهد.

فیلیپین در سال ۲۰۲۳ شمار پایگاه‌های نظامی خود (از جمله سه پایگاه مشرف به تایوان) که نیروهای آمریکایی می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند را تقریبا دو برابر کرد. چین که تایوان را جزو سرزمین اصلی خود می‌داند، اعلام کرد که چنین اقدام‌هایی آتش تنش‌های منطقه‌ای را برافروخته می‌کند.

باتانس به عنوان یکی از سایت‌های تمرینی در جریان رزمایش‌های نظامی مشترک سال گذشته تحت عنوان «بالیکاتان» مورد استفاده قرار گرفت. این رزمایش با حضور بیش از ۱۷ هزار نیروی آمریکایی و فیلیپینی انجام شد که آن را تبدیل به بزرگترین رزمایش سالانه بالیکاتان کرد.