مذاکرات بغداد-واشنگتن‌ درباره خروج نیروهای آمریکایی

 سخنگوی ارتش عراق اعلام کرده است که بغداد و واشنگتن برای تنظیم جدول زمانی به‌منظور خروج تدریجی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از عراق در حال مذاکره‌اند.

پیش از این نیز، وزارت امور خارجه عراق اعلام کرده بود که بغداد به دنبال تدوین جدول زمانی مشخص و روشنی برای زمان‌بندی خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق است.

روز گذشته نیز، «کریم المحمداوی» نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق تاکید کرد: ما به استفاده از تمام راه‌ها و امکانات موجود برای بیرون کردن اشغالگران آمریکایی از عراق نیاز داریم.

وی افزود: باید تمام پایگاه‌های نظامی آمریکایی‌ها در عراق در لیست هدف قرار بگیرند. برگزاری تظاهرات مردمی گسترده نیز باید بخشی از اعمال فشارها در راستای بیرون راندن این اشغالگران باشد. المحمداوی بیان کرد: اشغالگران آمریکایی جنایات بزرگی در عراق مرتکب شده‌اند و دست به ترور فرماندهان و شخصیت‌های ملی زده‌اند.

همچنین «صباح العکیلی» تحلیلگر سیاسی عراقی تاکید کرده است که آمریکایی‌ها هیچ گزینه‌ای برای عراق جز رویارویی باقی نگذاشته‌اند.

وی اضافه کرد: طرف آمریکایی به تصمیمات طرف عراقی به ویژه مصوبه پارلمان این کشور مبنی بر بیرون راندن اشغالگران از عراق احترام نگذاشته است.

العکیلی تصریح کرد: نیروهای مقاومت عراق پیشتر از یک آتش بس برای فرصت دادن به مذاکرات میان واشنگتن و بغداد در خصوص بیرون راندن اشغالگران آمریکایی از این کشور خبر داده بودند اما اشغالگران از این فرصت استفاده نکردند و به جنایات خود علیه حاکمیت عراق ادامه دادند.

مذاکرات بغداد-واشنگتن‌ درباره خروج نیروهای آمریکایی

وی بیان کرد: اقدامات آمریکایی‌ها باعث شده گزینه‌ای جز بازگشت به عملیات میدانی علیه اشغالگران و پایگاه‌های نظامی آنها در عراق باقی نماند.

العکیلی تاکید کرد: این اقدامات باید همراه با گام‌های دولت فدرال و مذاکرات با واشنگتن صورت پذیرد.