حمله آمریکا به روسیه| پوتین مسوول مرگ الکسی ناوالنی است

نیکی هیلی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «پوتین این کار را کرد. همان پوتینی که دونالد ترامپ او را می ستاید و از او دفاع می کند. همان ترامپ که گفت در مورد پوتین، شما می گویید او مردم را کشته است. من چنین چیزی ندیده ام.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، که هیلی با وی رقابت می کند، هنوز در مورد این گزارش ها اظهار نظری نکرده است.

پیش از این، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که روسیه مسئول مرگ الکسی ناوالنی رهبر اپوزیسیون روسیه است و در صورت تایید این خبر، این "نشانه دیگری از بی رحمی پوتین" خواهد بود.

کامالا هریس معاون جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی در کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ در آلمان گفت: "باید واضح بگوییم، روسیه مسئول است."

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در سخنانی گفت که اگر گزارش‌های مربوط به کشته شدن ناوالنی دقیق باشد، بر «ضعف و پوسیدگی» روسیه تأکید می‌کند.

بلینکن در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «مرگ ناوالنی در زندان روسیه و ترس از یک مرد، تنها نشان دهنده ضعف و پوسیدگی در قلب سیستمی است که پوتین ساخته است. روسیه مسئول این مرگ است.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز به رادیوی ان پی ار گفت که واشنگتن در تلاش است تا مرگ این فرد را تایید کند.

منابع خبری روس اعلام کردند: الکسی ناوالنی حقوقدان و سیاستمدار روسی که از وی به عنوان منتقد سرشناس و رهبر اپوزیسیون روسیه یاد می‌شود، در زندان درگذشت.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری ریانووستی روز جمعه به نقل از منابع قضایی این کشور اعلام کرد: ناوالنی که در حال طی دوران محکومیت خود در زندانی در منطقه یامالو-نِنِتس روسیه بود، روز جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ بعد از یک پیاده‌روی احساس ناخوشایندی کرد و بلافاصله هوشیاری خود را از دست داد.

بنا بر این گزارش، کارکنان پزشکی زندان برای احیای وی وارد عمل شدند و یک تیم فوریت های پزشکی فراخوانده شد؛ آنها سعی کردند ناوالنی را احیا کنند، اما موفق نشدند. در نهایت، پزشکان اورژانس، مرگ او را تأیید کردند. منابع قضایی اعلام کردند که دلایل مرگ ناوالنی در حال بررسی است.

دمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز در این باره گفت: سازمان زندان های فدرال روسیه همه بررسی‌ها را درباره مرگ ناوالنی انجام می دهد و به هیچ دستورالعمل جدیدی از کرملین نیاز نیست.

وی تأکید کرد که علت مرگ ناوالنی باید توسط پزشکان مشخص شود.

ناوالنی منتقد سرشناس حکومت روسیه که به‌دلیل محکومیت‌های قبلی زندانی بود، ۱۳ مرداد در پایان یک محاکمه دیگر به ۱۹ سال زندان محکوم شد.

ناوالنی ۴۷ ساله که در دهه اخیر سرسخت‌ ترین منتقد ولادیمیرپوتین بوده ، در دادگاههای قبلی به جرم «کلاهبرداری و سرپیچی از احکام قضایی» در مجموع به ۱۱ و نیم زندان محکوم شد و سازمان او به عنوان " سازمان افراطی" غیرقانونی اعلام شد.

ناوالنی و حامیانش معتقد بودند که این پرونده نیز همچون اتهامات قبلی انگیزه سیاسی داشت و هدف آن دور نگه داشتن او از عرصه سیاست برای مدتی طولانی‌تر است.