گزینه‌های محدود بایدن در قبال روسیه

هنگامی که بایدن در سال ۲۰۲۱ با پوتین همتای روس خود ملاقات کرد، به وی هشدار داد که اگر ناوالنی در بازداشت روسیه بمیرد، «پیامدهای ویرانگری» برای مسکو خواهد داشت.

بایدن این سخنان را روز جمعه پس از مرگ ناگهانی ناوالنی باز هم بر زبان آورد و هشداری که به پوتین داده بود را یادآوری و تاکید کرد که پوتین همین حالا هم با جهنمی از تبعات روبرو است.

به نوشته این روزنامه، پیامدهایی که رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه این اظهارات به آن اشاره کرد، شامل خسارات روسیه در جنگ اوکراین، از جمله ۳۵۰ هزار سرباز کشته و زخمی در جنگ مقابل اوکراین و تحریم‌های بزرگ بین المللی می شود.

وی سپس افزود: ما اکنون هم در حال بررسی گزینه های دیگر برای مجازات روسیه هستیم.

گاردین در ادامه با اشاره به اینکه مشخص نیست گزینه های بایدن شامل چه چیزهایی خواهد بود، استدلال کرد: عواقبی که بایدن روز جمعه و در پی مرگ ناوالنی به آن اشاره داشت، از حمله روسیه به اوکراین و نه رفتار پوتین با معروف‌ترین مخالف خود نشات می گیرد.

نویسنده سپس تشریح کرده است که این عواقب اگرچه برای روسیه زیان هایی در پی داشته، اما نتوانسته است پوتین را سرنگون و یا مجبور به توقف تهاجم به اوکراین کند.

گزینه‌های محدود بایدن در قبال روسیه

به عقیده نویسنده این مطلب، بیشترین هزینه ای که تاکنون غرب توانسته بر مسکو تحمیل کند، کمک های نظامی به اوکراین بوده، هرچند همین امر هم در سایه اختلاف دو حزبی در کنگره آمریکا مسکوت مانده‌است.

دونالد ترامپ نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا نیز گفته است چنانچه در انتخابات پیروز شود، حمایت نظامی و مالی از اوکراین را متوقف خواهد کرد. هرچند این رئیس جمهوری پیشین آمریکا همین حالا هم در پشت پرده، نقش تعیین کننده ای در تصویب لایحه بودجه تکمیلی به اوکراین ایفا کرده است.

از همین رو نگارنده، تاکید دارد که تجدید حیات سیاسی ترامپ و به قدرت رسیدن مایک جانسون در مجلس نمایندگان آمریکا که از مخالفان سرسخت تصویب لایحه کمک به اوکراین است، گزینه های پیش روی بایدن را برای تحمیل هزینه به پوتین کاهش داده است.

بایدن به تازگی در اظهاراتش گفته بود که «تاریخ در حال تماشای مجلس نمایندگان است و ناکامی در این لحظه هرگز از یاد نمی رود». وی سپس اعتراف کرد که این بن بست باعث افزایش نگرانی ها نسبت به قابل اعتماد بودن آمریکا در سراسر جهان شده است.

الیزابت براو از اعضای ارشد اندیشکده آمریکایی آتلانتیک در خصوص گزینه های غرب علیه پوتین گفت: غرب تحریم‌هایی را اعمال می‌کند که ۳۰ سال پیش اقتصاد را از پا در می آورد. اما از آنجایی که در شرایط کنونی بسیاری از کشورهای دیگر مایل به تجارت با روسیه هستند، پس تحریم ها دیگر همچون گذشته اثر ندارند. به همین دلیل هم روسیه توانسته است به خوبی از آن‌ها عبور کند.

از همین رو او پیشنهاد داد که یکی از راه های پیش روی آمریکا برای مجازات مسکو می تواند تحریم‌ فرزندان مقامات روسیه که اکنون در غرب زندگی می‌کنند، باشد.

این عضو اندیشکده آتلانتیک افزود: چنین اقداماتی می تواند رنج بیشتری را بر مقامات روس و نزدیکان پوتین تحمیل کند، هرچند بعید است که مانع رئیس جمهوری روسیه در مسیری که قرار گرفته است، بشود.