قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای «آتش‌بس موقت» در غزه

خبرگزاری رویترز گزارش داد ایالات متحده قطعنامه‌ای برای رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد داده که بر «حمایت این کشور از آتش‌بس موقت در غزه » حمایت می‌کند.

در بخشی از پیش‌نویس این قطعنامه ایالات متحده بار دیگر تلاش کرده خود را مخالف عملیات زمینی اسرائیل در غزه نشان دهد. 

در این پیش‌نویس آمده است: «در شرایط فعلی حمله زمینی گسترده به رفح باعث ایجاد صدمات بیشتر به غیرنظامیان و کوچ بیشتر آن‌ها به مناطق مختلف از جمله به کشور‌های همسایه خواهد شد.»

هنوز مشخص نیست این قطعنامه چه زمانی به رأی گذاشته خواهد شد. 

این پیش‌نویس در شرایطی ارائه شده که الجزایر پیشنهاد داد ۱۵ عضو شورای امنیت روز سه‌شنبه به طرح این کشور برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه در جنگ رأی بدهند. 

آمریکا در بیش از چهار ماهی که از جنگ در غزه می‌گذرد همواره با برقراری آتش‌بس مخالفت کرده است. این کشور مدعی است برقراری آتش‌بس دائم به نفع حماس خواهد بود.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای «آتش‌بس موقت» در غزه

پیش از این گزارش‌هایی از چراغ سبز آمریکا به اسرائیل برای عملیات زمینی در رفح منتشر شده بود. سه مقام آمریکایی چند روز پیش در گفتگو با پایگاه پولیتیکو افشا کردند که دولت بایدن قصد ندارد برای اسرائیل در صورت انجام عملیات در رفح توبیخی در نظر بگیرد. 

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران هشدار می‌دهند عملیات احتمالی اسرائیل جان بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری باریکه غزه که در شهر «رفح» پناه گرفته‌اند را در معرض خطرات جدی قرار خواهد داد.

پولیتیکو نوشته بود دولت بایدن به جای قطع کمک‌های نظامی یا تحریم اعضای افراطی کابینه نتانیاهو ترجیح داده به ابراز نارضایتی در موضع‌گیری‌های علنی علیه اسرائیل بپردازد. چنین موضع‌گیری‌هایی جلب توجه می‌کنند، اما چیزی را تغییر نمی‌دهند.

۲۶ عضو اتحادیه اروپا خواستار آتش‌بس موقت در غزه شدند

از میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۲۶ کشور خواستار برقراریِ فوریِ «آتش‌بس موقت انسان‌دوستانه» در غزه شدند.

 تقریباً تمامی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا امروز دوشنبه خواستار برقراری آتش‌بس موقت انسان‌دوستانه در غزه و تبدیل کردن آن به یک «آتش‌بس قابل دوام» شدند.