یولیا ناوالنایا به دنبال انتقام شوهرش از ولادمیر پوتین

فرانتس فانون، نویسنده فرانسوی زبان در کتاب "واپسین دم استعمار" به فرانسویان استعمارگر که از طرفی مردان و زنان الجزایری را می کشند و از طرف دیگر، سعی می کنند کودکان آنها را به روش غربی تربیت کنند، هشدار می دهد که وقتی شما یک نفر را می کشید، فرزندان و زنان و خانواده او را با خود دشمن می کنید و در واقع، با کشتن یک نفر، یک مخالف را کم نمی کنید بلکه چند مخالف به مخالفان خود می افزایید.

این سخنی است که پس از مرگ الکسی ناوالنی نیز شنیده می شود. اطرافیان منتقد پوتین مدعی اند ناوالنی به دستور مسکو کشته شده است و این اقدام باعث شده اطرافیان ناوالنی نیز بر دشمنان پوتین افزوده شوند. طبق ادعای مخالفان پوتین، حالا همسر الکسی ناوالنی رهبر اپوزیسیون شده و راه همسر خود را ادامه خواهد داد.

یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی، بعد از مرگ همسرش در زندان، طی پیام ویدیویی دو دقیقه‌ای که در فیسبوک منتشر کرد گفت: «سه روز پیش، ولادیمیر پوتین همسر من، الکسی ناوالنی را کُشت.» ناوالنایا که با دو فرزند خود در خارج از روسیه زندگی می‌کند، بعد از مرگ همسرش در کنفرانس بین‌المللی مونیخ شرکت کرد و ضمن محکومیت مرگ همسرش از سران اروپا خواست به مقابله با پوتین بشتابند. همچنین، یولیا ناوالنایا در بروکسل با وزیران خارجه اتحادیه اروپا دیدار کرد.

ژوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در شبکه ایکس نوشت:‌ «روز دوشنبه، من از یولیا ناوالنایا در شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا استقبال خواهم کرد.»

شواهد نشان می دهد که از حالا، ناوالنایا به جای همسرش مخالف اصلی ولادمیر پوتین خواهد شد. اما این زن کیست و چه سابقه سیاسی دارد؟

یولیا ناوالنایا به دنبال انتقام شوهرش از ولادمیر پوتین

یولیا ناوالنایا؛ چگونه همسر مخالف پوتین به مخالف پوتین بدل شد؟

یولیا ناوالنایا از یک خانواده دانشمند و نسبتا ثروتمند روسی به دنیا آمد. در کودکی پدر و مادرش از هم جدا شدند‌. او در جوانی به دانشگاه رفت و در رشته اقتصاد به تحصیل پرداخت. مدتی بعد به ترکیه سفر کرد و در آنجا با الکسی ناوالنی که از خانواده ای تاجر مسلک بود و برای کار به ترکیه سفر کرده بود، آشنا شد. آنها در سال ۲۰۰۰ ازدواج کردند.

الکسی که روزگاری صرفا یک وکیل و وبلاگ نویس ساده بود که با مشی پوتین مخالفت می کرد، در طول سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به چهره ای مشهور تبدیل شد و بسیاری او را مهم ترین مخالف پوتین نامیدند.

الکسی در طول سال‌های مخالفتش با پوتین مشکلات زیادی داشت. او چند سال در زندان بود و دو بار راهی بیمارستان شد. در طول این مدت، یولیا همیشه از الکسی حمایت می کرد و خود را حامی تمام عیار همسرش معرفی کرد. مشی او باعث شد بسیاری او را بانوی اول اپوزیسیون روسیه بنامند.

با این حال، مرگ الکسی ناوالنی همه چیز را تغییر خواهد داد و ممکن است جایگاه سیاسی یولیا نیز تغییر کند.

بانویی که به جنگ پوتین می رود

در سال ۲۰۱۵، ناوالنایا از نظر پایگاه "اکو مسکو" در رتبه شصت و هفتمین زن تاثیرگذار روسیه قرار گرفت. شهرت او به عنوان‌ یک سیاستمدار در سپتامبر ۲۰۲۰ بیشتر شد. در این تاریخ ناوالنی مسموم شد و راهی بیمارستان گردید. در آن زمان ناوالنایا شروع به ایفای نقش سیاسی مستقل کرد و برخی تحلیلگران مانند کنستانتین کالاچف گفتند که نقش ناوالنایا تغییر کرده است و "از همسر یک سیاستمدار به یک سیاستمدار تبدیل می شود". کالاچف گفت: او دارای جذابیت و کاریزما است و در صورت لزوم به راحتی می تواند جایگزین شوهرش شود. گالیاموف، استراتژیست سیاسی، ناوالنایا را با کرازون آکینو، همسر رهبر مخالفان دیکتاتوری فیلیپین، مقایسه کرد که توانست در برخی زمان ها به جای همسرش رهبری مبارزان را بر عهده بگیرد.

به نظر می رسد مسکو نگران یولیا ناوالنایا است. در ژانویه ۲۰۲۱، کانال تلویزیونی Tsargrad TV که طرفدار کرملین و پوتین است، تهدید کرد که پرونده‌های محرمانه الکسی ناوالنی را منتشر خواهد کرد، مگر اینکه ناوالنایا قول دهد "در روسیه تیخانوفسکایا نشود".

تیخانوفسکایا یکی از مهم ترین مخالفان سیاسی لوکاشنکو است. همسر سوتلانا تیخانوفسکایا مهمترین رقیب الکساندر لوکاشنکو برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ بلاروس بود. پس از آنکه سرگئی تیخانوفسکی پیش از انتخابات به زندان افتاد تیخانوفسکایا به جای وی برای رقابت با الکساندر لوکاشنکو در انتخابات شرکت کرد اما بازنده این انتخابات شد. به دنبال اعلام نتیجه، مردم برای اعتراض به خیابان‌ها ریختند.

یولیا پس از مرگ همسرش، ویدئویی را در فضای مجازی منتشر کرد و در آن اظهار داشت که قصد دارد به فعالیت سیاسی همسرش ادامه دهد و از روس ها خواست که دور او جمع شوند. او گفت: "من به کار الکسی ناوالنی ادامه خواهم داد... می خواهم در یک روسیه آزاد زندگی کنم... من می خواهم یک روسیه آزاد بسازم." این جملات نشان می دهد عزم یولیا برای مبارزه با پوتین جزم است اما با این حال، شکی نیست که راه سختی در پیش دارد و بعید است به راحتی بتواند قصر قدرت پوتین را بلرزاند.