کسر بودجه ۱۳۷ میلیارد شیکلی کابینه نتانیاهو

روزنامه گلوبس با اعلام این مقدمه در گزارشی در این رابطه اعلام کرد: قرار بود هفته جاری کابینه اسرائیل بودجه جدید سال 2024 را به تصویب برساند و در آن 70 میلیارد شیکل اضافی را لحاظ کند، اما تاخیرهایی که از سوی بتسلئیل سموتریچ صورت گرفت باعث شد تا این برنامه به تعویق بیافتد و به جای افزایش بودجه شاهد کاهش افقی و ثابت 67 میلیارد شیکل از بودجه‌های دولتی در چارچوب ساز و کار خاصی انجام شد.

اوروین دوری نویسنده این گزارش در ادامه تاکید کرد، نتیجه این رویکرد هم آن است که کابینه مجبور است امور را با 137 میلیارد شیکل کسری و کمتر از آنچه که برایش برنامه ریزی شده بود، پیش برده و شاهد شکاف 30 درصدی بین برنامه‌های بودجه در خزانه داری و شرایط جدید به وجود آمده برای وزارتخانه‌ها باشیم.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است از ابتدای سال تا به امروز مدیران اجرایی دفاتر دولتی در شرایط عجیب و غریبی گرفتار شده‌اند و مجبوراند از این کاهش هزینه به آن برنامه کاهش هزینه شرایط خود را سامان دهم و در واقع بین بد و بدتر را انتخاب می‌کنند.

کسر بودجه ۱۳۷ میلیارد شیکلی کابینه نتانیاهو

به اعتراف گلوبس کسر بودجه بعد از اضافه شدن هزینه‌های جنگ غزه چه مستقیم و چه غیر مستقیم آن به 225 میلیارد شیکل رسیده است و همین امر باعث شد تا هر روز شاهد اعلام کاهش بودجه ادارات و نهادها باشیم.

براساس تفسیر این رسانه عبری زبان اکثر وزارتخانه‌های اسرائیلی این هفته به دلیل بودجه هایشان دچار فلج موقت شدند و منتظر تصویب بودجه جدید هستند شاید بتوانند خود را از این کاهش شوک آور به شرایطی کمتر آزاردهنده برسند.