رمزگشایی از جنگ روانی علیه رهبران حماس

رژیم اشغالگر صهیونیستی در واکنش به شکست سنگین خود در غزه ، روبه تاکتیک‌ها وروش‌هایی مبتنی بر جنگ روانی آورده‌است. یکی از این رو‌ش‌ها، در صحنه رسانه و تبلیغات عینیت پیدا می‌کند. بررسی‌ها حاکی است که رژیم صهیونیستی از هفته اخیر در حال انتشار مجموعه‌ای از گزارش‌ها و اخبار دور از واقعیت و کذب در رابطه با یحیی سنوار، رئیس سازمان حماس در غزه است.

به عبارت بهتر، رژیم صهیونیستی یک عملیات روانی گسترده علیه مقاومت در غزه را آغاز کرده که سه هدف اصلی را دنبال می‌کند: تحت فشار قرار دادن روحیه نیرو‌های مقاومت در میادین نبرد در غزه، تخریب چهره یحیی سنوار به‌عنوان یکی از رهبران اصلی فرماندهی جنگ در غزه و اختلاف‌افکنی میان نیرو‌های مقاومت فلسطین و حزب‌ا... با این تفسیر که محور مقاومت غزه را رها کرده است.

خبرسازی‌ها و جنگ روانی مقامات رژیم اشغالگر، منبعث از تحولات میدانی و فرامتنی جنگ غزه است. حماس پیش‌نویسی از مذاکرات پاریس درباره آتش‌بس در غزه دریافت کرده که شامل توقف ۴۰روزه عملیات نظامی و تبادل زندانیان فلسطینی با اسرای صهیونیستی به نسبت ۱۰ به یک است. بر این اساس گفته شده رژیم صهیونیستی با آزادی ۴۰۰اسیر فلسطینی، از جمله کسانی که دارای احکام سنگین هستند موافقت کرده و آزادی این ۴۰۰اسیر فلسطینی در برابر آزادی ۴۰اسیر صهیونیستی انجام خواهد شد. همچنین براساس آتش‌بس پیشنهادی، بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها در غزه بازسازی خواهند شد و روزانه ۵۰۰کامیون کمک‌رسانی وارد نوار غزه می‌شود. همچنین اسرائیل با بازگشت تدریجی آوارگان به شمال نوار غزه موافقت کرده و افزایش ورود کمک‌ها، منازل موقت و ادوات سنگین به نوار غزه را پذیرفته است. همان‌گونه که مشاهده می‌شود، متن و فرامتن تفاهم آتش‌بس به‌گونه‌ای است که در آن، اساسا هدف اعلامی نتانیاهو و کابینه جنگ رژیم صهیونیستی مبنی برآزادی تمامی اسرای صهیونیست (وحتی یکی از اسرای نظامی) محقق نخواهد شد. 

رمزگشایی از جنگ روانی علیه رهبران حماس

تل‌آویو در سایه شکست غزه قرار دارد 

صورت مسأله مشخص است: نتانیاهو تحت تاثیر شرایط جاری در جنگ غزه، ناچار به عدول از خطوط قرمز خود شده و در این برهه زمانی تصمیم به خلق تصاویر انحرافی و کاذب در راستای تمرکززدایی از شکست صهیونیست‌ها در نوار غزه بر آمده و واشنگتن نیز در این شکست با تل‌آویو سهیم است. نخست‌وزیر رژیم اشغالگر غاصب و رئیس‌جمهور آمریکا طی هفته‌های گذشته و اخیر بار‌ها تاکید کرده بودند که آتش‌بس موقت (شش‌هفته‌ای) صرفا در ازای آزادی همه اسرای صهیونیست منعقد خواهد شد، اما اکنون خبری از این پیش‌شرط نیست! این مصداق عقب‌نشینی آشکار تل‌آویو و واشنگتن از مواضع خود بوده است.

لاپید اولتیماتوم داد 

یائیر لاپید، رئیس جناح اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نتوانسته است نگرانی خود را از شکست این رژیم در جنگ غزه کتمان کند. لاپید در این خصوص می‌گوید: «نتانیاهو همچنان پس از اتفاقات هفتم اکتبر در میان ما حضور دارد؛ یک جنون است که دیگر نباید ادامه یابد. نتانیاهو مجرم و فاقد صلاحیت است و باید هر چه زودتر به سمت برگزاری انتخابات برویم.»

رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی پیشتر نیز با انتقاد از سیاست جنگ‌طلبانه نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در قبال غزه گفته بود که نتانیاهو از شکست خود در جنگ غزه درسی نگرفته است و نمی‌تواند در راس هرم قدرت بماند. اخیرا روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی ضمن ابراز نگرانی از ادامه فعالیت کابینه رژیم به نخست‌وزیری نتانیاهو و همچنین ادامه جنگ این رژیم علیه مردم غزه نوشت: نتانیاهو در زمان جنگ، اسرائیل را متلاشی می‌کند و ائتلاف با واشنگتن را به خطر می‌اندازد. این روزنامه صهیونیستی با اشاره به‌این‌که بر‌اساس نظرسنجی‌ها مقبولیت نتانیاهو نزد صهیونیست‌ها کاهش یافته است، افزود: «نتانیاهو پس از کاهش مقبولیت خود در نظرسنجی‌ها، امیدوار است از خشم اسرائیلی‌ها برای برطرف شدن نیاز‌های انتخابی خود استفاده کند. اسرائیلی‌ها از نتانیاهو خسته شده‌اند، اما او همچنان به قدرت چسبیده است.»

مقابل

خبرسازی‌های صورت گرفته از سوی رژیم اشغالگر در‌خصوص رهبران حماس از جمله یحیی سنوار، درحالی صورت می‌گیرد که این رژیم در ادامه دادن جنگ و حمله رفح حداقل با دو مانع مواجه است: 

نخست آن‌که ساختار‌های مقاومت در غزه به‌ویژه شبکه تونل‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که این رژیم باگذشت بیش از چهار ماه از جنگ موفق به تحقق اهداف اولیه مانند وارد ساختن ضربه کاری به حماس یا آزادی یک‌جانبه اسرا نشده‌است. 

دوم آن‌که به‌دلیل وجود تعداد زیادی از غیرنظامیانی که تحت شرایط انسانی بسیار دشوار پیش از این نیز به رفح پناه آورده‌اند، در سطح بین‌المللی تحت فشار شدیدی قرار گرفته است تا برنامه‌های خود را برای حرکت به رفح متوقف کند.

همان‌گونه که مشاهده می‌شود صهیونیست‌ها در بن‌بست قرار دارند و عبور از این بحران دیگر از عهده کابینه اضطراری و ائتلافی و حتی رقبای نتانیاهو خارج است.

تکذیب شایعات صهیونیست‌ها از سوی واشنگتن‌پست

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست شایعات اخیر رسانه‌های اسرائیلی درباره رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه یحیی سنوار و فرار او به مصر را تکذیب کرد. این روزنامه نوشت که مقامات مسئول اسرائیلی تاکید دارند که وی هنوز در غزه است و موضوع ترور او مورد منازعه در میان سران اسرائیلی است. بر‌اساس گزارش واشنگتن‌پست، صهیونیست‌ها نگرانند که ترور سنوار، جان اسرای اسرائیلی را به خطر بیندازد. مقامات‌اطلاعاتی وامنیتی غربی، آمریکایی و صهیونیستی اعتراف دارند که یافتن سنوار بسیار دشوار است.