تردید نیکی هیلی درباره پیروی ترامپ از قانون

نیکی هیلی تنها رقیب دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان از اظهارنظر درباره اطاعت کردن ترامپ از قانون اساسی آمریکا در صورت راه یابی دوباره به کاخ سفید، خودداری کرد و تنها گفت: نمی دانم!

 

وی در یک مصاحبه خبری در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا فکر می کند اگر ترامپ بار دیگر رئیس جمهور کشور شود، از قانون اساسی پیروی می کند، ابراز تردید کرد و گفت: نمی دانم.

هیلی افزود: نمی دانم. منظورم این است که شما همیشه می خواهید به چیزی فکر کنید که آن را دوست دارید. اما نمی دانم!

وی تصریح کرد زمانی که شما درباره انتقام جویی صحبت می کنید و به دنبال اثبات بی گناهی و توجیه تخلفات خود هستید، این به چه معناست؟ من نمی دانم این یعنی چه. و تنها او(ترامپ) می تواند به این سوال پاسخ دهد.    

هیلی در حالی این اظهارات را بیان کرد که مقامات فدرال و انتخاباتی برخی ایالت ها در صدد حذف نام ترامپ از برگه های رای گیری با استناد به متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا هستند که طی آن می توان هر فردی را که در یک شورش علیه کشور دست داشته، از تصدی مناصی دولتی بازداشت.

به تازگی یک قاضی در ایالت ایلینوی نام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را بر مبنای اینکه او هوادارانش را در روز 6 ژانویه 2021 به شورش دعوت کرده از برگه‌های رأی در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور حذف کرد.

این تصمیم فعلاً اجرایی نمی‌شود و دونالد ترامپ مدت زمان کوتاهی وقت خواهد داشت تا آن را به دیوان عالی ایالات متحده ارجاع داده و درخواست تجدیدنظر کند. تصمیم غیرمنتظره این دادگاه در روز چهارشنبه در شرایطی اتخاذ شده که تصمیم مشابهی از ایالت کلرادو نیز برای تصمیم‌گیری به دیوان عالی سپرده شده است.

استدلال قاضی دادگاه ایلینوی تا حد زیادی بر استدلال‌های دادگاه کلرادو استوار شده و قاضی ایلینوی شواهد ارائه شده از سوی دادگاه کلرادو را «مجاب‌کننده» توصیف کرده و بر مبنای آن تصمیم به رد صلاحیت دونالد ترامپ گرفته است.

تردید نیکی هیلی درباره پیروی ترامپ از قانون

«تراسی پورتر»، در بیانیه‌ای نوشت: «هیئت ایالتی انتخابات در ایلینوی بایستی نام دونالد ترامپ را مرحله مقدماتی انتخابات در روز 19 مارس 2024 حذف کند و یا اینکه تمامی آرایی که به نام او ثبت می‌شوند را از دور خارج کند.»

ایالت ایلینوی اکنون سومین ایالتی است که برای رد صلاحیت انتخاباتی ترامپ گام برداشته است. دو ایالت دیگر، کلرادو و مین هستند. هر گونه تصمیم در این راستا در ایالت‌های مذکور تا زمانی که دیوان عالی به پرونده درخواست تجدیدنظر ترامپ برای کلرادو رسیدگی کند معلق مانده‌ است.

ایالت‌هایی که خواستار قرار نگرفتن نام ترامپ در برگه‌های رأی هستند می‌گویند اقدامات او در روز 6 ژانویه 2021 مصداق تحریک به شورش و اغتشاش بوده است. در آن روز، هنگامی که قانونگذاران آمریکایی برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 در کنگره حضور داشتند گروهی از هواداران دونالد ترامپ به تحریک او به «کاپیتول هیل» حمله کردند.

طرفداران رد صلاحیت ترامپ با استناد به بند 3 متمم 14 قانون اساسی آمریکا می‌گویند او مجاز به قبول مناصب فدرال نخواهد بود. در این بند قانونی که در زمان جنگ داخلی آمریکا به تصویب رسیده آمده است که کسانی که سوگند یاد می‌کنند از قانون اساسی ایالات متحده حمایت کنند در صورت «تحریک به اغتشاش یا شورش» حق حضور در مناصب فدرال را نخواهند داشت.

در همین حال، نیکی هیلی تاکنون در هیچ یک از میدان رقابت درون حزبی با ترامپ به پیروزی نرسیده و حتی رقابت در ایالت کارولینای جنوبی که زادگاه هیلی است، به نفع ترامپ تمام شد.

در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان با اتهامات کیفری متعددی روبروست: تلاش برای ابطال نتایج انتخابات 2020 و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ژانویه 2021،  نگه داری اسناد طبقه بندی شده در ویلای شخصی اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های غیراخلاقی، و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا. وی همچنین درگیر پرونده کلاهبرداری و اتهامات مالی است. علاوه بر این رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده پرداخت خسارت به یک نویسنده که او را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، روبروست.

اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، می تواند برای هر گونه اتهام فدرال علیه خود درخواست عفو بدهد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال 2024 برگزار می شود. در حال حاضر جو بایدن نامزد پیشتاز دموکرات ها و دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان در نظرسنجی ها هستند.