چرا واشنگتن و تل‌آویو بدنبال آتش‌بس در غزه پیش از ماه رمضان هستند؟

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در تحلیلی با اشاره به صلابت مقاومت فلسطین در مذاکرات قاهره درخصوص دستیابی به توافقی برای برقراری آتش بس در نوار غزه و تبادل اسیران با رژیم صهیونیستی، به دلایل تلاش دولت بایدن و تل آویو برای دستیابی به این توافق قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان پرداخت.

  «عبدالباری عطوان» در تحلیل خود در روزنامه رای الیوم، پیش بینی نادرست «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر حصول توافق برای برقراری آتش بس در روز دوشنبه گذشته بین مقاومت و رژیم صهیونیستی در زمینه تبادل اسیران را لغزش زبانی ندانست بلکه ناشی از اطلاعات گمراه کننده‌ای دانست که دریافت کرده است.

وی نوشت: بایدن، فرماندهی مقاومت و صلابت آن در غزه را نمی‌شناسد و این موضوع درباره میانجی گران عرب نیز صدق می‌کند. طرف آمریکایی و عربی به رهبران سست عنصر عادت کرده اند؛ نه ملت فلسطین و مقاومت آن. بیشتر رژیم‌های عربی به محض اینکه آمریکا کوچکترین تهدیدی می‌کند، فرمانبرداری می‌کنند. اگر بایدن در دستیابی به توافق قبل از ماه مبارک رمضان اصرار دارد این عجله به خاطر توقف جنگ کشتار جمعی در غزه نیست بلکه در راستای کند کردن روند فروپاشی اشغالگران و شعله ور شدن جبهه بسیار خطرناک کرانه باختری و نیز مهمتر از آن ترمیم کمپین انتخاباتی بایدن است که اوضاع بغرنجی به علت از دست دادن رای دهندگان آمریکایی به خاطر عملکرد نامطلوب در قبال بحران غزه پیدا کرده است.

این تحلیلگر نوشت: فرماندهی و رهبری مقاومت در غزه حرف اول را در این پرونده می‌زند و از این رو عجله‌ای ندارد و در کمال خونسردی و صبر عمل می‌کند و برآورد هوشمندانه‌ای دارد و از این رو تصور نمی‌کنیم که مذاکرات قاهره که از روز یکشنبه با حضور سران اطلاعاتی آمریکا، مصر و رژیم صهیونیستی در پشت اتاق‌های بسته آغاز شده است خیلی سریع و قبل از ماه پربرکت رمضان و ماه جانفشانی و ایثار به سرانجام برسد.

وی تصریح کرد: به هر اندازه که به ماه رمضان نزدیک می‌شویم به همان اندازه نیز موضع مذاکره کنندگان مقاومت قوی‌تر و با صلابت‌تر می‌شود و آنان بر شروط خود و امتیاز ندادن مصمم‌تر خواهند بود. یحیی السنوار رئیس جنبش حماس در نوار غزه و مبارز نستوه فلسطینی به هیات مذاکره کننده در قاهره گفته است که با صلابت عمل کنند و امتیازی ندهند. به همان اندازه که بایدن و اسرائیلی‌ها از تشدید مقاومت در ماه رمضان مرعوب و وحشت زده هستند به همان اندازه موضع مقاومت قوی‌تر است و از این رعب و وحشت برای گرفتن امتیاز بیشتر از طرف مقابل بهره می‌برد. بند مهم گفته‌های السنوار به هیات مذاکره کننده حماس به ریاست «خلیل الحیه» در قاهره و از حلقه‌های نزدیک به او، تاکید بر آمادگی کامل در زمینه دفاعی و هجومی مقاومت و طرح ویژه غزه و کرانه باختری در مرحله آتی است که بارزترین آن آمادگی کامل و حساب شده برای مقابله با هر حمله تل آویو به شهر رفح در جنوب نوار غزه است.

این تحلیلگر بیان کرد: سرمنشأ این اعتماد و صلابت به دو موضوع مربوط می‌شود؛ نخست، پیروزی میدانی چشمگیر مقاومت در غزه و کرانه باختری اشغالی و تهیه طرح قوی ویژه ماه رمضان و دیگری ناکامی برخی دولت‌های عربی در به زانو درآوردن مقاومت و فشار به آن از طریق پول و همسو کردن آن با دیکته‌های عربی، آمریکایی و اسرائیلی است.

عطوان با اشاره به شکست آمریکا و دنباله رو‌های عرب او در وادار کردن نتانیاهو به گشودن گذرگاه رفح برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه، از ارسال کمک هوایی به غزه به عنوان نمایش مضحک نام برد؛ به ویژه که بیشتر کمک‌ها در دریا فرود آمده اند.

وی این امر را نتیجه ضعف و ناتوانی و همسویی با نتانیاهو دانست و نوشت: نتانیاهو به همه آن‌ها توجهی و طرح خونین خودش را دنبال می‌کند، زیرا می‌داند که آتش بس و خروج نیروهایش از غزه به مثابه شکست او و رژیم اشغالگر و سرآغازی برای پایان پروژه صهیونیسم و پیروزی بزرگ برای مقاومت و ماندن غزه تحت کنترل جنبش حماس است.

عطوان در پایان آورده است: ما به دست یابی مذاکرات قاهره به توافق خوش بین نیستیم، اما اگر توافقی حاصل شود که این احتمال ضعیف است به مثابه اذعان رسمی اسرائیل به شکست و تن دادن به شروط مقاومت و بالا بردن پرچم تسلیم و نیز تبدیل شدن السنوار به رهبری نه تنها برای فلسطینیان بلکه برای بیشتر جهان عرب و وارد شدن در فهرست مبارزان سرشناس آن خواهد بود. مقاومت همچنان قوی و پابرجاست و کاهش موضعگیری‌های مبنی بر لزوم خروج آن از صحنه و یافتن جایگزین برای آن در غزه و همه دروغ‌ها درباره غرق کردن تونل‌ها با آب گواه این مدعا است.