افشای قصد تل‌آویو برای تقسیم غزه به ۲ بخش

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد جاده شرقی-غربی که از هفته‌ها پیش در حال احداث است، در امتداد عرضی با حدود ۶.۵ کیلومتر از مرزهای شرقی غزه تا ساحل دریای مدیترانه در غرب است. رژیم اشغالگر تلاش می‌کند تا از این طریق کنترل کریدوری را که مناطق شرق را از وادی غزه جدا می‌کند، در دست بگیرد.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است از این جاده برای عبور نیروها و تجهیزات لجستیکی استفاده می‌کند و این جاده قبل از جنگ هم وجود داشته است.

«عمیحای شکلی» از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی به سی‌ان‌ان گفت: «این جاده به ارتش اسرائیل اجازه می‌دهد تا به راحتی به شمال شهر غزه و جنوب آن و مرکز نوار غزه یورش ببرد. ارتش اسرائیل دست کم برای یک سال از این جاده برای تانک‌های سنگین و خودروهای زرهی و دیگر خوددروهای نظامی و تحرکات سریع استفاده خواهد کرد».

 

افشای قصد تل‌آویو برای تقسیم غزه به ۲ بخش

 

«امیلی هاردینگ» مدیر برنامه اطلاعات و امنیت ملی و تکنولوژی در مرکز پژوهش‌های استراتژیک واشنگتن گفت: «جاده‌ای که ارتش اسرائیل آن را ایجاد می‌کند تلاش برای کنترل بر تردد ساکنان است. این جاده بررسی هویت افراد بین شمال و جنوب را تسهیل می‌کند و به این ترتیب ارتش اسرائیل می‌تواند بفهمد که کدام یک از آن‌ها عضو حماس هستند».

ارتش رژیم صهیونیستی تعدادی از منازل فلسطینی‌ها را ویران کرده و تعدادی از مزارع را در روستای جحر الدیک و نزدیک روستای المغراقه در غرب نوار غزه برای ایجاد این جاده که آن را به جاده ۷۴۹ نامگذاری کرده است، به آتش کشیده است. این مسئله موجب نگرانی مردم غزه درباره جدا شدن شمال غزه از جنوب آن و قطع ارتباط انسانی و اجتماعی و امدادرسانی بین این دو منطقه شده است.