نگرانی صهیونیست‌ها از ۳ خطر بزرگ برای آینده اسرائیل

بعد از علنی شدن اختلافات شدیدی که در جامعه صهیونیستی در بحبوحه جنگ غزه وجود دارد، «یعقوب پری» رئیس پیشین شاباک و عضو کنونی حزب «یش عتید» در مقاله‌ای که در روزنامه عبری معاریو منتشر شد به خطراتی اشاره کرد که آینده جامعه صهیونیستی و ساختار سیاسی آن را تهدید می‌کند.

این مسئول صهیونیست در ابتدای مقاله خود اعلام کرد که در راس این خطرات، اظهاراتی است که چند روز قبل از زبان «اسحاق یوسف» خاخام ارشد سفاردی مطرح شد؛ جایی که او گفت اگر حریدی‌ها مجبور باشند به ارتش اسرائیل بپیوندند، از اینجا (فلسطین اشغالی) می‌روند. این خاخام تصور می‌کند که حریدی‌ها با غرق شدن در آموزه‌های تورات می‌توانند موجب پیروزی نیروهای ارتش اسرائیل در جنگ شوند.

وی افزود، علاوه بر آن تحولات جبهه غزه هم اصلا به نفع اسرائیل نیست و می‌بینیم که «یحیی السنوار» رئیس حماس در نوار غزه پاسخ درخواست ما برای بازگرداندن اسرای اسرائیلی را نمی‌دهد و از وضعیت سیاسی و اجتماعی متشنج اسرائیل بهره‌برداری می‌کند.

رئیس پیشین شاباک در ادامه تاکید کرد که این چالش‌ها نشان می‌دهد جای بیشتری برای نگرانی در مورد وضعیت اجتماعی داخلی ما و آینده رهبری و نظام سیاسی در اسرائیل (فلسطین اشغالی) وجود دارد. علاوه بر آن می‌بینیم که اسرائیل حمایت بزرگترین بخش جهان غرب را از دست داده است و همین امر باعث نگرانی و اضطراب اسرائیلی‌ها می‌شود.

تشدید تنش در جامعه صهیونیستی با اعتراضات حریدی‌ها

از طرف دیگر رسانه‌های صهیونیستی از تنش‌های شدید در جامعه اسرائیلی به خاطر اختلاف نظرهای موجود درباره ورود حریدی‌ها به ارتش و مشارکت در جنگ اشاره و اعلام کردند که صدها نفر از حریدی‌ها در شهر قدس اقدام به تظاهرات و بستن راه‌ها کرده‌اند.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این زمینه گزارش داد که حریدی‌ها با شعار «ما نمی‌میریم و وارد ارتش نمی‌شویم» به خیابان‌ها آمدند و درگیری شدیدی میان آنها با نیروهای پلیس اتفاق افتاد.

این اعتراضات در نتیجه آن است که مشاور حقوقی کابینه رژیم صهیونیستی به دادگاه عالی این رژیم ابلاغ کرد که هیچ مبنای قانونی برای اجتناب از ورود حریدی‌ها به ارتش اسرائیل از 1 آوریل 2024 وجود نخواهد داشت.

نگرانی صهیونیست‌ها از ۳ خطر بزرگ برای آینده اسرائیل

«اسحاق یوسف» خاخام ارشد از یهودیان سفاردی (فرقه یهودیان شرقی) شنبه در سخنانی اعلام کرد که اگر ما را مجبور کنند به ارتش بپیوندیم همگی بلیت می‌خریم و به خارج (از فلسطین اشغالی) می‌رویم. سکولارها اسرائیل را به خطر می‌اندازند و خودشان این را نمی‌فهمند.

«یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در واکنش به تهدیدات این خاخام گفت که اگر قرار باشد جوانان حریدی در ارتش خدمت نکنند، ارتش اسرائیل حق دادن دستور به نیروهایی که امسال 70 و 90 و 120 روز خدمت کرده‌اند را ندارد. ارتش از حداکثر ظرفیت خود استفاده می‌کند و اکنون نیروی کافی در غزه نداریم و کرانه باختری هم فاقد نیرو است. همچنین اگر درگیری در شمال رخ دهد ارتش اسرائیل نیروی کافی برای جنگ در آنجا ندارد. ارتش اسرائیل کوچک و چالش‌های آن بزرگ است.

حریدی‌ها که به شکل افراطی به جزئیات دیانت یهود، توجه ویژه دارند، وظیفه یک یهودی را، قرار گرفتن در خدمت دین یهودی توصیف می‌کند، لذا آنها حضور تمام‌وقت در مدارس دینی و انجام پژوهش دینی یا اجرای مناسک را همان «خدمت سربازی» توصیف می‌کنند.

به همین دلیل حریدی‌ها رفتن به «خدمت سربازی» معمول را که سایر افراد برای انجام آن به پادگان‌ها می‌روند از خود ساقط می‌کنند. آنها می‌گویند مطالعه تورات و آموزش دینی، همان حمایت روحی از اسرائیل است و خود را ایفا‌کننده نقشی بنیادین در حفظ هویت یهودی و سنت‌های دینی در جامعه رژیم صهیونیستی می‌دانند.