اختلاف شدید رئیس جمهور و نخست وزیر

روند فراخواندن سفرای لهستان پس از تأیید دونالد تاسک، نخست وزیر این کشور آغاز شده است. وزارت خارجه لهستان در بیانیه‌ای با ابراز امیدواری نسبت به همکاری نزدیک مقامات اصلی کشور درباره این موضوع، اعلام کرد که این تغییرات به حل و فصل «بهتر و حرفه‌ای‌تر» چالش‌هایی که لهستان در حوزه سیاست خارجی با آنها روبه‌روست، کمک می‌کند.

با این حال، آن دژی دودا، رئیس جمهور لهستان گفته است که عزل و نصب سفرا بدون تأیید رئیس جمهور ممکن نیست. تاسک و دودا درباره برخی مسائل داخلی لهستان از جمله اصلاحات قضائی، کنترل دولت بر رسانه‌ها و همچنین سرنوشت برخی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری کلان، اختلاف نظر شدیدی دارند.

اختلاف شدید رئیس جمهور و نخست وزیر

تاسک پیش‌تر اعلام کرده بود که او و رادوسلاو سیکورسکی، وزیر خارجه لهستان از دودا برای اعمال تغییرات گسترده در سفارتخانه‌ها درخواست خواهند کرد.

وی تاکید کرد: اگر چاره دیگری نباشد، سفرا را به کشور فرامی‌خوانیم و تا زمان تغییر موضع رئیس جمهور یا تغییر شخص رئیس جمهور، دیپلمات‌هایی که هم‌اکنون به عنوان کاردار فعالیت می‌کنند، به عنوان سفیر نقش‌آفرینی خواهند کرد. در هر صورت، باید مجموعه‌ای وفادار به دولت لهستان بسازیم.