پرونده «کریمه» برای همیشه بسته شد

سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه گفت: «مساله پیوستن کریمه و سواستوپل (به روسیه) موضوعی تمام شده است. این شبه جزیره بخشی جدایی ناپذیر از روسیه است». 

او در سخنرانی برای مراسم دهمین سالگرد الحاق کریمه به روسیه گفت که «در طول سال‌های گذشته، بسیاری از مشکلات به ارث رسیده از اوکراین حل شده است. ساکنان کریمه می‌توانند با اطمینان و خوش بینی به آینده نگاه کنند».

سال ۲۰۱۴ آمریکا و متحدانش از مخالفان رئیس‌جمهور اوکراین ویکتور یانوکوویچ برای به راه انداختن اعتراضات خیابانی حمایت کردند و در نهایت حمله تعدادی از افراد مسلح ناشناس به کاروان رئیس‌جمهور باعث شد که او به روسیه متواری شود.

مقام‌های مسکو سرنگوی دولت یانوکوویچ را «کودتا» خوانده‌اند؛ کودتا علیه رئیس‌جمهوری که حامی روسیه بود. به دنبال این تحولات، روسیه در شبه جزیره کریمه همه پرسی برگزار کرد و اکثر شرکت‌کنندگان، رای به الحاق آن به روسیه دادند.

پرونده «کریمه» برای همیشه بسته شد

لاوروف در این مراسم با اشاره به تحولات سال ۲۰۱۴ گفت که «ده سال پیش ساکنان کریمه با پیوستن مجدد به روسیه، آینده خود را مستقل و آگاهانه تعیین کردند. من به ساکنان شبه جزیره این اتحاد مجدد تاریخی با روسیه را تبریک می‌گویم. برایشان سلامتی، بهروزی و بهترین‌ها را آرزو می‌کنم».