تحرکات غرب در شرق آسیا علیه چین

آمریکا در تکاپوی آن است تا پیش از بازگشت بالقوه « دونالد ترامپ » به کاخ سفید، اعضای جدیدی را به معاهده «آکوس» اضافه کند.

رسانه آمریکایی پالتیکو روز سه‌شنبه گزارش داد کانادا و ژاپن ممکن است به آمریکا، انگلیس و استرالیا در معاهده امنیتی آکوس اضافه شوند.

یک دیپلمات می‌گوید کانادا و ژاپن ممکن است به «ستون ۲» این معاهده ملحق شوند که بر این اساس، آن‌ها با اعضای موسس برای توسعه فناوری نظامی پیشرفته مانند هوش مصنوعی و موشک‌های مافوق‌صوت همکاری خواهند کرد.

آکوس در سال ۲۰۲۱ ایجاد شد و تحت «ستون ۱» آن، واشنگتن و لندن متعهد شده‌اند به کانبرا برای دستیابی به زیردریایی‌های هسته‌ای کمک کنند.

ستون ۲ این معاهده یک توافق اشتراکی فناوری است که علاوه بر کانادا و ژاپن، کشورهای هند، نیوزیلند و کره جنوبی هم ممکن است به آن بپیوندند.

چین اما پیشبرد این معاهده را محکوم کرده و گفته این تلاشی برای ایجاد «نسخه آسیا-اقیانوسیه‌ای ناتو» است.

روسیه هم به چین پیوسته و گفته این اقدام باعث تقابل در منطقه خواهد شد.

تحرکات غرب در شرق آسیا علیه چین

در ارتباط با تحرکات غرب در منطقه آسیا-اقیانوسیه، روز پنجشنبه انگلیس و استرالیا توافق دفاعی جدیدی را در کانبرا امضا کردند.

این توافق که به امضای «گرانت شاپس» و «ریچارد مارلس» وزیران دفاع انگلیس و استرالیا به امضا رسید، «یک چارچوب قانونی برای میزبانی از نیروهای نظامی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات نظامی را تسهیل می‌کند».

برنامه آموزش نظامیان اوکراینی در خاک انگلیس نیز در این توافق گنجانده شده است.

این توافق البته «پیمان دفاعی مشترک» نیست که در آن به یک طرف در صورتی که طرف دیگر مورد حمله قرار بگیرد، اجازه مداخله می‌دهد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده «استرالیا عمیقا در تلاش‌های تحت رهبری آمریکا برای مقابله با رفتارهای چین در آسیا-اقیانوسیه دخیل است».

چین همواره آمریکا به دخالت در منطقه اعتراض کرده است.

این در حالی است که روز چهارشنبه «وانگ یی» وزیر خارجه چین با «پنی وونگ» همتای خود و «آنتونی آلبانیزی» نخست‌وزیر استرالیا در کانبرا دیدار و گفت‌وگو کرد.

آخرین باری که یک وزیر خارجه چین به استرالیا سفر کرده بود، به ساعت ۲۰۱۷ بازمی‌گذشت.