نزدیک به نیمی از اعدام‌ها در عربستان، مربوط به یک شهر است؛

کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس مطلبی درباره اعدام های صورت گرفته در عربستان تارنمای «مرآة الجزیره»، به آن پرداخته است منتشر کرد:

یک سند حقوقی نشان می‌دهد ۴۰ درصد از اعدام‌های سیاسی در عربستان، مربوط به شهر شیعه‌نشین قطیف است؛ شهری که «آینه سرکوب» در عربستان شناخته می‌شود.

بنابه رصد سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر در این سند، از ۲۲۹ اعدام اجرا شده از ابتدای ژانویه ۲۰۱۶ تا پایان فوریه ۲۰۲۴، ۹۳ مورد (برابر ۴۰٪)، مربوط به شهروندانی از قطیف بوده است.

گفتنی است جمعیت عربستان تا پایان ۲۰۲۳، به ۳۲ میلیون و ۱۷۵ هزار نفر رسید؛ که حدود ۵۵۲ هزار نفر (۱.۷٪) از آنها، ساکن قطیف هستند.

عربستان

استان قطیف از ۱۳ سال پیش تاکنون [همزمان با بهار عربی] هزینه تحرکات مشروع خود برای حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی را می‌پردازد.

دولت سعودی از سال ۲۰۱۶ اجرای احکام اعدام صادره از دادگاه ویژه تروریسم را آغاز کرده؛ که عمدتاً با مسائلی مانند بیان دیدگاه، شرکت در تظاهرات مرتبط بوده است.

شهر العوامیه یکی از برجسته‌ترین خاستگاه‌های تظاهرات معترضان بوده است؛ دولت سعودی سال ۲۰۱۷، با نادیده گرفتن نگرانی‌های سازمان ملل، و به بهانه بازسازی و جستجوی افراد تحت تعقیب، یورش نظامی به محله «المسوّره» این شهر را آغاز کرد؛ که منجر به هزاران کشته، زخمی و کوچ اجباری شد.