تلاش آمریکا و اروپا برای کشاندن ارمنستان به اردوگاه غرب

اتحادیه اروپا طرحی را اعلام کرد که در میان تنش‌های فزاینده در منطقه، ارمنستان را رفته‌رفته از حلقه متحدان روسیه خارج کرده و با حمایت اقتصادی از این کشور، آن را وارد اردوگاه غرب کند.

«اورزولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد اتحادیه اروپا در چهار سال آینده ۲۷۰ میلیون یورو (۲۹۲ میلیون دلار) در توسعه اقتصاد و زیرساخت‌های ارمنستان سرمایه‌گذاری می‌کند.

طبق گزارش پالتیکو، این مقام اروپایی در نشست مشترک آمریکا، اتحادیه اروپا و ارمنستان در بروکسل از اعطای کمک ۲۷۰ میلیون یورویی به ارمنستان خبر داد و گفت: «ما برای تقویت اقتصاد و جامعه ارمنستان و مقاوم‌کردن آن‌ در برابر تلاطم‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم. ما از کسب‌وکارها، استعدادها و به‌خصوص تشکیلات اقتصادی کوچک و متوسط شما حمایت می‌کنیم.»

او در ادامه از سرمایه‌گذاری در زیرساخت ارمنستان خبر داد و گفت بروکسل در بخش‌هایی مانند «کابل برق دریای سیاه» سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا «انرژی پاک را به اروپا» ببرد.

فون درلاین با قدردانی از تلاش‌های دولت ارمنستان در حمایت از تحریم‌های غرب علیه روسیه به‌خصوص در مورد تجارت تجهیزات و فناوری‌های مرگبار، گفت: «این نشان می‌دهد که ارزش‌ها و منافع اتحادیه اروپا و ارمنستان به شکلی فزاینده به یکدیگر نزدیک می‌شود.»

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در حاشیه این نشست گفت «ما از تلاش‌های ارمنستان در مسیر دموکراسی، مبارزه با فساد و برقراری حاکمیت قانون استقبال می‌کنیم.»

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هم که برای شرکت در این نشست به بروکسل رفته، وعده کمک ۶۵ میلیون‌دلاری به ارمنستان را داد که نسبت به کمک‌های واشنگتن به ایروان در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۵۰ درصد افزایش یافته است.

این دیپلمات ارشد آمریکایی گفت واشنگتن در هماهنگی با اصلاحات اقتصادی و کشورداری «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان به این کشور کمک خواهد کرد.

دفتر پاشینیان نیز با اشاره به دیدار وی با «سامانتا پاور» مدیر آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده موسوم به «یو. اس. اِید» اعلام کرد: «سامانتا پاور اظهار کرد یو.اس.اِید به همکاری نزدیک خود با ارمنستان ادامه می‌دهد و آماده است از برنامه‌های دولت ارمنستان در راستای تقویت و توسعه دموکراسی حمایت کند.»

در بیانیه دفتر نخست‌وزیر ارمنستان آمده است که این نهاد آمریکایی به حمایت از اجرای مضاعف اصلاحات «دموکراتیک» و سازمانی حمایت خواهد کرد.

تلاش آمریکا و اروپا برای کشاندن ارمنستان به اردوگاه غرب

فاصله‌گرفتن ارمنستان از روسیه از وقتی آغاز شد که در زمان حمله غافلگیرانه نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به قره‌باغ کوهستانی، ایروان، مسکو را به عدم حمایت از خود متهم کرد.

از آن زمان ایروان عملاً عضویت خود در سازمان پیمان امنیت جمعی با روسیه را به حالت تعلیق درآورده و میزبان رزمایش نظامیان آمریکایی بوده است. ارمنستان حتی به اوکراین کمک‌هایی ارسال کرده و برای عضویت در اتحادیه اروپا نیز تمایل نشان داده است.