تلاش قانونگذاران آمریکایی برای توقف ارسال تسلیحات به تل‌آویو

در این نامه تصریح شده است: «در پی حمله اخیر ( اسرائیل )‌ به امدادرسان‌ها (در غزه ) و بحران انسانی که بدتر از هر زمان شده، ما بر این باوریم که تایید کردن نقل و انتقال این تسلیحات (به اسرائیل) غیرموجه است.»

امضاکنندگان این نامه علاوه بر نانسی پلوسی شامل ۳۶ قانونگذار دموکرات دیگر از جمله «رشیده طلیب»، قانونگذار فلسطینی‌تبار، «الکساندریا اوکاسیو کورتز» و «باربارا لی» می‌شوند.

با این حال، از زمان جنگ همه‌جانبه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین که بیش از ۳۳ هزار شهید بر جای گذاشته است، آمریکا بزرگ‌ترین تامین‌کننده مالی و تسلیحاتی این رژیم باقی مانده و حتی روزنامه واشنگتن پست نوشت آمریکا در روز حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه که منجر به کشته شدن هفت نفر از امدادگران «آشپزخانه مرکزی جهانی» شد، با ارسال بیش از ۲۰۰۰ بمب به اراضی اشغالی موافقت کرد.

براساس روزنامه «گاردین»، در نامه قانونگذاران آمریکایی که جمعه منتشر شد، همچنین از دولت آمریکا درخواست می‌شود در ضمن اجرای تحقیقاتی از سوی واشنگتن درباره حمله هوایی به امدادرسان‌های سازمان «آشپزخانه مرکزی جهانی» یا در صورتی که رژیم صهیونیستی «در کاهش آسیب‌ها به غیرنظامیان بی‌گناه در غزه کوتاهی کند» عرضه تسلیحات آتی به این رژیم را متوقف کند.

روز پنجشنبه ساعاتی بعد از آنکه بایدن از رژیم صهیونیستی تقاضا کرد گام‌های ملموس برای محافظت از غیرنظامیان و امدادرسان‌ها در غزه اتخاذ کرده یا با ریسک از دست دادن پشتیبانی نظامی آمریکا روبرو شود، گروه سناتورهای ارشد متعلق به حزب دموکرات آمریکا فشارها را بر کاخ سفید به منظور اقدامات بیشتر علیه تل‌آویو افزایش دادند.

برنی سندرز، سناتور مستقل آمریکایی گفت: «اسرائیل نباید ذره‌ای از کمک‌های نظامی» را تا زمانی که جریان کمک‌ها به غزه را تسهیل کند دریافت کند.

قانونگذاران آمریکایی

سندرز روز پنجشنبه به سی.ان.ان تصریح کرد: «ما در حال نگاه به یکی از فجایع انسانی که از مدت‌ها قبل تاکنون سابقه نداشته، هستیم زیرا اسرائیل اجازه به ورود کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه به غزه به‌ویژه مناطقی را که در آن مردم در مستاصل‌ترین شرایط خود به سر می‌برند، نمی‌دهد.»

این سناتور آمریکایی اهل ایالت ورمونت اضافه کرد: «دیدگاه من این است که هیچ کمک نظامی بیشتری به اسرائیل، زمانی که کودکان گرفتار گرسنگی شده‌اند، داده نشود.»

در مقابل «کریس ون هولن»،‌ سناتور دموکرات ایالت مریلند مدعی شد که رئیس جمهور آمریکا یک یادداشت امنیت ملی با موضوع مشروط کردن نقل و انتقال تسلیحات به اسرائیل به پایبندی این رژیم به استانداردهای بشردوستانه که در ماه فوریه امضا شد،  اجرایی کرده است.

وان هولن خاطر نشان کرد: «در صدر فهرست سیاست‌هایی که بایدن می‌تواند آنها را علیه اسرائیل به عنوان اهرم استفاده کند معلق ساختن نقل و انتقال تسلیحات تهاجمی به اسرائیل در صورتی که در کاهش آسیب به غیرنظامیان یا رساندن کمک‌های شدیدا ضروری به افراد نیازمند کوتاهی کند، هستند.»

الیزابت وارن، سناتور دموکرات ایالت ماساچوست از قصد خود برای مانع ایجاد کردن برای عرضه جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۵ به اسرائیل بعد از کشتن امدادرسان‌های گروه «آشپزخانه مرکزی جهانی» خبر داد.

یک روز قبل از کشته شدن این امدادرسان‌ها در غزه که شامل یک شهروند دارای تابعیت دوگانه «آمریکایی-کانادایی» و سه تبعه انگلیسی می‌شود، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند دولت بایدن در حال بررسی یک بسته نقل و انتقال تسلیحات به ارزش ۱۸ میلیارد دلار به اراضی اشغالی شامل بیش از ۲۴ فروند جنگنده‌ اف-۱۵ است.

وارن به سی.ان.ان گفت: «ما نمی‌توانیم فروش این تسلیحات به طرفی که قوانین ما در مورد این معاملات را نقض می‌کند، تایید کنیم. این قوانین شامل دسترسی به کمک‌های بشردوستانه می‌شوند. این یک مساله اخلاقی و یک مساله حقوقی می‌شود. کنگره در این زمینه مسئول است و من مایل هستم که این مسئولیت را بپذیرم.»

شبکه ان.بی.سی نیوز گزارش داد حملات هوایی چند روز قبل رژیم صهیونیستی که جان هفت امدادگر گروه «آشپزخانه مرکزی جهانی» را گرفت دموکرات‌های کنگره را حیرت‌زده و خشمگین کرده است. این اتفاق همچنین این قانونگذاران را به تلاش جدید به منظور وارد کردن فشار به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای مشروط ساختن کمک‌های نظامی ایالات متحده به رژیم صهیونیستی واداشته است.

به نوشته ان.بی.سی نیوز ناخرسندی ظاهری دموکرات‌های کنگره از حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه و شرایط وخیم انسانی ایجاد شده برای غیرنظامیان فلسطینی از ماه‌ها قبل افزایش یافته اما حملات روز دوشنبه به یک تیم امدادرسان‌های گروه «آشپزخانه مرکزی جهانی» بسیاری از قانونگذاران کنگره و دستیاران آنها را متحیر ساخت و آنها می‌گویند این حمله می‌تواند به‌عنوان یک نقطه عطف برای تغییر رویکرد آمریکا در قبال جنگ غزه و روابطش با تل‌آویو باشد.

پیتر ولش، سناتور دموکرات ورمونت به ان‌بی‌سی نیوز گفت حمله به کاروان امدادرسان‌ها «نشان‌دهنده این است که هیچ تغییری در برنامه جنگی نتانیاهو صورت نگرفته و این یک نگرانی فزاینده را در میان همکاران من ایجاد می‌کند.»

به نوشته ان.بی.سی نیوز، حتی قانون‌گذارانی که در ابتدا از انتقاد شدید از رژیم صهیونیستی به خاطر تاکتیک‌هایش در غزه خودداری می‌کردند حالا به جمع متقاضیان آتش‌بس پیوسته یا به کابینه نتانیاهو هشدار می‌دهند که بدون برنامه‌ برای حفاظت از جان غیرنظامیان وارد شهر رفح نشود.