فیسبوک در افغانستان مسدود می‌شود

 «نجیب‌الله حقانی»، وزیر مخابرات و فناوری اطلاعات طالبان از تکمیل روند برنامه مسدودسازی و یا محدودسازی شبکه اجتماعی « فیس‌بوک » در افغانستان خبر داد و اذعان داشت جوانان در حال حاضر نیاز به آموزش دارند و نباید سرگرم شبکه‌های اجتماعی باشند.

حقانی به «طلوع‌نیوز» گفت: «جوانان ما و شما در شرایطی‌اند که از نگاه علمی ضعیف هستند و بنابراین با این چیزها وقت خود را ضایع ساختن و پول مصرف کردن به نفع شرکت و به زیان ملت است، برای این موضوع سیاستی اتخاذ شده که فیسبوک را محدود و مسدود کنیم».

وی با تأکید بر اینکه طالبان در حکومت پیشین بر بیشتر جغرافیای افغانستان تسلط حاکمیتی داشته است، تصریح کرد: شبکه‌های مخابراتی در حکومت پیشین افغانستان برای تأمین امنیت سایت‌ها به طالبان مبلغی پرداخت می‌کردند.

حقانی افزود: ما در آن مناطق امنیت را تأمین و زمینه عرضه خدمات را برای شبکه‌های مخابراتی فراهم می‌کردیم، بنابراین نمی‌دانم نظام قبلی برای چه خدماتی مالیات جمع‌آوری می‌کرد.

وزیر مخابرات و فناوری اطلاعات طالبان همچنین با اشاره جرایم سایبری اظهار داشت: به منظور پیشگیری از جرایم سایبری در افغانستان تحقیقاتی انجام شده و مقرر گردیده نهادی در این زمینه ایجاد شود.

نجیب‌الله حقانی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر 241 سامانه فعال در سه نهاد امنیتی و آموزشی وجود دارد و قرار است در آینده نزدیک برای چند وزارتخانه دیگر نیز ایجاد شود.

فیسبوک در افغانستان مسدود می‌شود

وی افزود: از چند ماه گذشته تیم‌های تخصصی ما سامانه وزارتخانه‌ها را بررسی و جمع‌آوری مشخصات آنان را آغاز کرده‌اند؛ پس از آن می‌توانیم همه سامانه‌ها را به هم متصل کنیم.

وزیر مخابرات و فناوری اطلاعات طالبان تأکید کرد: هیچ کس حق نقض حریم خصوصی افراد را ندارد و در صورت نیاز فقط به نهادهای امنیتی این اجازه داده می‌شود که تنها برای پیشگیری از موارد ضدامنیتی و تعقیب افراد مجرم به مکان‌های آنان دسترسی داشته باشند.