ریزش محبوبیت بایدن به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی

 جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا پس از آغاز حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به سرعت و قاطعانه از آن حمایت کرد و بزرگ‌ترین تامین‌کننده مالی و تسلیحاتی این رژیم باقی مانده است. حال نتایج نظرسنجی نشریه نیوزویک نشان می‌دهد با گذشت شش ماه از این حملات، آمریکایی‌ها به‌طور فزاینده‌ای از عملکرد بایدن در بحران غزه ناراضی هستند.

جو بایدن پس از عملیات فلسطینی طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ایستاد و تاکید کرد «اسرائیل تنها نیست.»

با این حال، نتایج سه نظرسنجی که از آن زمان به‌طور انحصاری برای نیوزویک توسط موسسه «ردفیلد & ویلتون استراتجیز» (Redfield & Wilton Strategies) انجام شد، نشان می‌دهد که مخالفت رای‌دهندگان آمریکایی با اقدامات بایدن در این بحران از دسامبر به شدت تشدید شده است.

برخی کارشناسان معتقدند که این مساله می‌تواند بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در آمریکا تاثیر بگذارد.

به نوشته نیوزویک، اولین نظرسنجی از ۱۵۰۰ رای‌دهنده واجد شرایط ایالات متحده از سراسر این کشور در ۲۹ اکتبر، ۱۱ روز پس از قول حمایت کامل بایدن در تل‌آویو انجام شد.

نتیجه این نظرسنجی با ۲.۵۳ درصد حاشیه خطا، نشان داد که میزان رضایت کلی رای‌دهندگان آمریکایی از مدیریت بایدن در رابطه با وضعیت رژیم صهیونیستی مثبت ۲ درصد است. ۳۷ درصد از شرکت‌کنندگان اقدامات او را تأیید کردند، در حالی که ۳۵ درصد از اقدامات بایدن ناراضی بودند.

یک نظرسنجی دیگر با همین تعداد رای‌دهنده در ۸ دسامبر، با همان حاشیه خطا نشان داد که میزان محبوبیت بایدن در مورد تل‌آویو به ۶ درصد افزایش یافته است - با ۳۹ درصد موافق، در مقایسه با ۳۳ درصد مخالف.

اما از آن زمان تاکنون اتفاقات زیادی در نوار غزه رخ داده است. به گفته مقامات وزارت بهداشت تحت کنترل حماس در غزه تحت محاصره، بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر به شهادت بیش از ۳۳۰۰۰ فلسطینی منجر شده است. همچنین طبق گزارش سازمان ملل، کل جمعیت غزه با گرسنگی و قحطی روبرو هستند.

ریزش محبوبیت بایدن به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی

اما با این حال مقامات آمریکایی کمک نظامی به رژیم صهیونیستی را متوقف نکرده‌اند. نشریه واشنگتن پست هفته گذشته گزارش داد که ایالات متحده مجوز انتقال ۱۸۰۰ بمب ۲۰۰۰ پوندی MK-۸۴ و سایر تسلیحات به رژیم صهیونیستی را صادر کرده است.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی «ردفیلد & ویلتون استراتجیز» با همان تعداد شرکت‌کننده و باز هم با ۲.۵۳ درصد حاشیه خطا نشان داد که تنها کمتر از یک چهارم (۲۳ درصد) با حمایت بایدن از رژیم صهیونیستی موافق بودند. همچنین نزدیک به نیمی (۴۴ درصد) از رای‌دهندگان آمریکایی گفتند که تلاش‌های ایالات متحده برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت کنترل حماس، نظر آنها را در مورد نحوه مدیریت این بحران از سوی بایدن تغییر نداده است.