سایه شوم جنگ غزه بر کاهش احتمال پیروزی بایدن در انتخابات

 با گذشت ۶ ماه از آغاز جنگ اسرائیل با حماس، بایدن بیش از پیش درگیر یک بحران خارجی غیرقابل کنترل شده است که می‌تواند پیامدهای عمیقی بر سیاست داخلی ایالات‌متحده و پیروزی مجدد وی در انتخابات ریاست‌جمهوری داشته‌باشد.

به نوشته این رسانه آمریکایی، آخر این هفته خطرات همه جانبه ژئوپلیتیکی جنگ جاری در خاورمیانه با هشدار مقام‌های آمریکایی در مورد احتمال حمله تلافی جویانه تهران پس از تهاجم رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، همراه با تلاش رژیم صهیونیستی برای تشدید تنش‌ها در مرز شمالی با لبنان، وارد مرحله جدیدی شده‌است.

سی‌ان‌ان تشریح کرده‌است که به طور معمول هر رئیس‌جمهوری دستکم در سال برگزاری انتخابات سعی در ممانعت از ورود به هرگونه درگیری دارد، اما بایدن در حال حاضر در مناقشه‌ای که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به راه انداخته، گرفتار شده‌است.

بحران انسانی غزه در آستانه نقطه بی‌بازگشت

به نوشته این شبکه تلویزیونی نزدیک به دموکرات های آمریکا، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اگرچه تحت فشارهای واشنگتن و سایر انتقادهای بین المللی، تصمیم به بازگشایی مسیرهای کمک رسانی و خروج از برخی مناطقه غزه گرفته است، اما همچنان در برابر محدود کردن تهاجم به این باریکه مقاومت می کند؛ موضوعی که از نقطه نظر نگارنده این مطلب، نتیجه فشارهای نه چندان کارآمد بایدن بر نتانیاهو است.

برخی مقام های سازمان ملل متحد نیز بر این باورند که بحران انسانی دهشتناک در غزه که به انتقادهای گسترده از بایدن دامن زده، در حال رسیدن به نقطه‌ای بی بازگشت است.

سیندی مک‌کین مدیر برنامه جهانی غذا، دیروز یکشنبه به سی‌ان‌ان گفت که هر دقیقه که ما اینجا نشسته ایم، کودکان در غزه کشته می شوند و حتی کمک‌های بزرگ به این باریکه هم نمی تواند کمبودهای پزشکی را جبران کند.

انتقادهای داخلی به بایدن

بایدن در داخل هم با واکنش شدید رای دهندگان مترقی، جوانان و اعراب آمریکایی روبرو است که می‌تواند امیدها به انتخاب دوباره وی را به ویژه در چند ایالت میدان نبرد به خطر بیندازد. به ویژه که اعتراض ها در رویدادهای مبارزات انتخاباتی وی در هفته های اخیر بیشتر شده است.

سایه شوم جنگ غزه بر کاهش احتمال پیروزی بایدن در انتخابات

این امر به ویژه پس از تلاش‌های کاخ سفید برای کم اهمیت جلوه دادن خروج یک پزشک فلسطینی - آمریکایی از گردهمایی بایدن برای جشن ماه رمضان به عنوان ماه مقدس مسلمانان، بیشتر آشکار شد.

سی‌ان‌ان می افزاید: از همین رو تلاش های بایدن برای تحت فشار قراردادن نخست وزیر رژیم اسرائیل تشدید شده است. وی در تازه ترین اقدام در تماسی تلفنی با نتانیاهو از وی خواست چندین اقدام فوری را در اولویت قرار دهد؛ از جمله بازگشایی گذرگاه بیت حانون در انتهای نوار شمالی غزه و بندر اشدود در جنوب سرزمین های اشغالی برای تسهیل کمک رسانی.

این رسانه در عین حال تاکید دارد که بایدن برای پایان جنگ باید یک ضرورت سیاسی را در نظر داشته باشد که به عقیده نویسنده این مطلب در درخواست های وی برای آتش‌بس فوری منعکس شده است. اما در مقابل اصرار نخست وزیر اسرائیل برای بیرون راندن همه نیروهای حماس که به عقیده آمریکایی ها بیم راه افتادن حمام خون غیرنظامیان را افزایش می دهد، به تنش‌ها و بی‌اعتمادی بین کاخ سفید و تل آویو دامن زده است.

جان کربی مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز گذشته در گفت و گویی با شبکه خبری سی‌بی‌اس در همین خصوص گفت که متحدان همچنان به حمله برنامه ریزی شده اسرائیل به رفح مخالف هستند.

وی افزود: ما با نخست‌وزیر اسرائیل و تیم وی کاملا شفاف بوده ایم و اعلام کرده ایم که از عملیات زمینی در رفح حمایت نمی‌کنیم، راه‌های دیگری وجود دارد، گزینه‌های دیگری که آنها باید بررسی کنند.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: احتمال طولانی شدن جنگ به ویژه پس از حمله اسرائیل به کاروان کارکنان سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی (WCK) که یک سازمان مردمی بین المللی برای رساندن غذا به آسیب دیدگان است، دموکرات‌ها را بیش از پیش نگران کرده است. از زمان این حمله، تعداد بیشتری از دموکرات‌ها به بایدن به صورت تلویحی گفته اند که بی میلی وی برای فشار بیشتر بر نتانیاهو غیرقابل قبول است.

به عقیده نگارنده این مطلب، به نظر می رسد بسیاری از بیانیه های عمومی نیز به نوعی هشدارهای رمزگذاری شده به کاخ سفید باشند که در مورد پیامدهای سیاسی این انفعال به رئیس جمهوری آمریکا هشدار می دهند.

سناتور دموکرات کریس ون هولن در همین زمینه به صورت کنایه آمیز به شبکه سی‌بی‌اس گفت: «خوشحالم که دیدم بایدن دستکم به نتانیاهو گفت که اگر به درخواست‌های من عمل نکنی، عواقبی در پی خواهد داشت».

اظهارات ون هولن در پی سخنان کریس کونز یکی دیگر از چهره های کلیدی دموکرات‌ ایراد شد که با وجود نزدیکی بسیار به بایدن، هفته گذشته به صورت تلویحی مخالفت خود را با تحویل سلاح به رژیم صهیونیستی علنی کرد.

هفته‌نامه نیوزویک نیز در تازه ترین مطلب به نتایج چند نظر سنجی در خصوص محبوبیت بایدن پس از حمایت های بی دریغ از رژیم اسرائیل اشاره کرد و آن را فاجعه بار خواند.

این نشریه آمریکایی در همین زمینه نوشت: سه نظرسنجی که به طور اختصاصی و به سفارش نیوزویک توسط موسسه رادفیلد و ویلتون و استراتژیس انجام شده است، نشان می دهد که از ماه دسامبر (آذر-دی) نارضایتی رای دهندگان آمریکایی از عملکرد بایدن در این بحران به شدت افزایش یافته و تنها ۳۷ درصد آمریکایی ها عملکرد رئیس جمهوری ایالات متحده را در مدیریت این جنگ تائید می کنند.