مهم‌ترین انگیزه حملات اخیر اسرائیل؛ تضمین ادامه حیات سیاسی است

رضا فرخی عنوان کرد: طوفان الاقصی حاصل سال‌ها فشار اسرائیل بر نوار غزه بود، نتانیاهو با فشارهایی که بر مردم غزه وارد می‌کرد امیدوار به کوچاندن مردم از این منطقه بود که موفق نشد و به حدی این فشارها را بر مردم غزه زیاد کرد که با نام زندان روباز از غزه یاد می‌کرد.

وی افزود: اگر از منظر روانشناسی سیاسی بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم، همانطور که گفته شد طوفان الاقصی پاسخی اجباری به سال‌ها جنایت بود، این عملیات در گام اول هیمنه رژیم صهیونیستی را کاملا درهم‌ ریخت.

فرخی گفت: بیش از ۵۰۰ کیلومتر به‌دور از چشمان سیستم امنیتی و اطلاعاتی ارتش اسرائیل تونل زده شده بود، حماس به وسیله این تونل که از آن به امپراطوری تونلی حماس یاد می‌شود، توانست به عمق سرزمین‌های اشغالی نفوذ کند و عملیات طوفان الاقصی را عملی کند.

این کارشناس روابط بین‌الملل تصریح کرد: تا پیش از این در سرزمین‌های اشغالی و تلاویو شاهد اعتراضات داخلی بودیم، نتانیاهو فرصت را مناسب دید و با توجیهات امنیتی که مطرح کرد توانست به طور موقت تجمعات داخلی را متوقف کرده و در نتیجه موجی از حملات جدید را علیه غزه آغاز کند.

وی بیان کرد: انگیزه مهم نتانیاهو از این حملات گسترده این بود که بتواند جایگاه قدرت خود را دوباره احیا کند و بتواند به حیات سیاسی خودش ادامه دهد؛ چرا که تا قبل از طوفان‌الاقصی شرایط برای او بسیار لرزان بود، این شرایط لرزان را به وسیله طوفان‌الاقصی برای خود تا حدی کنترل کرد.

مهم‌ترین انگیزه حملات اخیر اسرائیل؛ تضمین ادامه حیات سیاسی است

افزایش گستره جنگ به نفع رژیم صهیونیستی است

این کارشناس روابط بین‌الملل تاکید کرد: نتانیاهو در این جنگ می‌خواست به هر شکلی شده‌است ایران را نیز درگیر این ماجرا کند و پای ایران را نیز باز کند به‌طوری که اعلام کرد تغذیه کننده اصلی اطلاعاتی، امنیتی و نظامی حماس، ایران است، در همان روزهای ابتدایی واشنگنتن‌پست طی گزارشی  اعلام کرد که ایران نقش مستقیمی در این حملات ندارد اما اسرائیل همچنان بر این گزاره که ایران پشت پرده این ماجرا است به نفع خود و برای همراهی غرب، تاکید می‌کرد.

وی اضافه کرد: در کنار حملات اسرائیل به غزه، شاهد حملات دیگری از جمله حمله به کنسولگری ایران در سوریه هستیم، این حمله نیز در ادامه همان روند است؛ یعنی نتانیاهو اعتراضات گسترده‌ای علیه خود مشاهده می‌کند و خود را در آستانه سقوط می‌بیند و به هرشکلی می‌خواهد که گستره این جنگ را افزایش داده و به مرزهای شمالی بکشد.

فرخی مهم‌ترین انگیزه اسرائیل از این حملات را تضمین ادامه حیات سیاسی خود و همراهی آمریکا و اروپا دانست و گفت: رژیم صهیونیستی می‌داند اگر ایران وارد این جنگ شود اسرائیل همراهی غرب را به دنبال خواهد داشت، البته از طرفی هم آمریکا علاقه‌ای به وارد شدن در یک جنگ همه‌گیر را ندارد، جو بایدن در آستانه انتخابات قرار دارد؛ بنابراین نیاز دارد که رأی اقلیت‌ها از جمله مسلمانان را نیز کسب کند و در نتیجه برای رسیدن به این اهداف نیازمند برگشت آرامش به منطقه است.

اسرائیل به دنبال وارد کردن ایران به صحنه جنگ است

این کارشناس روابط بین‌الملل گفت: مجموعه شرایط باعث شده تا غرب در خفا و پنهان به دنبال کنار گذاشتن نتانیاهو باشد، اگر این تجمعات داخلی ادامه پیدا کند نتانیاهو از قدرت کنار گذاشته خواهد شد، اسرائیل در واقع می‌خواهد هرطور شده پای ایران را به این موضوع باز کند تا شرایط خود را تثبیت کند اما ایران نیز در این پازل نتانیاهو وارد نمی‌شود این همان چیزی است که از آن به صبر استراتژیک یاد می‌شود.

وی ادامه داد: این صبر استراتژیک همچنان ادامه خواهد داشت و احتمالا اگر پاسخی هم از سمت ایران باشد به شکل جنگ نیابتی و منطقه‌ای به صورت ممتد در یک بازه زمانی طولانی مدت خواهد بود؛ هم‌اکنون دنیا دارد به این سمت می‌رود که نتانیاهو را از قدرت کنار بگذارد چرا که می‌دانند تأمین امنیت و حیات رژیم صهیونیستی این است که این موج نفرت از اسرائیل را در دنیا از بین ببرند و یا حداقل کاهش دهند.

فرخی با بیان اینکه بحث زوال رژیم صهیونیستی امروز دارد به یک شعار تبدیل می‌شود، گفت: ضربه‌ی بسیار مهمی که اسرائیل خورده این است که آن بهشت موعودی که به یهود وعده داده شده و به دنبال آن هستند دارد از بین می‌رود پس از این چنین چیزی ممکن نیست، حتی کسانی هم که به این منطقه آمدند و به دنبال اقامت بودند هم اکنون در حال مهاجرت معکوس هستند، احساس ناامنی تداوم دارد و بر این اساس باید گفت شاید انحطاط اسرائیل آنچنان نزدیک نباشد اما آنچه که اسرائیل از سرزمین رویایی و بهشت موعود مدنظر داشت از بین رفته‌ است و به دلیل این حجم از کشتار و نفرت اندوخته‌ای که در میان فلسطینیان به وجود آمده است، اسرائیل روی آرامش و امنیت را نمی‌بیند.

مهم‌ترین وظیفه قشر نخبگانی کنترل هیجان مردم در پاسخ سریع است

وی در رابطه با نقش اقشار مختلف مردم از جمله نخبگان در مسئله فلسطین گفت: مهم‌ترین نقش قشر نخبه جامعه این است که یک نوع هیجان زدایی از جامعه انجام دهد، زیرا همین دشمن از ملتهب شدن اوضاع کشور ما خرسند می‌شود و ایجاد هیجان و التهاب به نفع او خواهد بود.

فرخی در پایان گفت: تبیین درست مسئله‌ی جنایت‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی نیز یکی از مهم‌ترین وظایف قشر نخبگانی جامعه است و جدا از مسائل امنیتی و سیاسی، جنبه‌ی انسانی آن را نیز باید برای مردم بازگو کرد.