مردم غزه با شکم خالی به استقبال عید فطر می‌روند

 درحالی که با نزدیک شدن به ایام عید فطر انتظار می‌رفت روند ورود کمک‌ها به نوار غزه بیشتر شود اما همچنان بحران قحطی و گرسنگی در سراسر این منطقه بیداد می‌کند.

خطر قحطی سراسری در غزه

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد در این زمینه اعلام کرد که بعد از گذشت نصف سال از جنگ مستمر اسرائیل علیه نوار غزه، هشدارهای زیادی درباره گرسنگی گسترده در نوار غزه محاصره شده وجود دارد و در این میان منطقه شمال غزه از سایر مناطق جدا شده و در آستانه یک قحطی واقعی است.

این نهاد بین‌المللی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با گذشت 6 ماه از جنگ، همه در نوار غزه گرسنه هستند و خطر قحطی در شمال غزه نزدیک‌تر از هر زمانی است. ما نیازمند به ورود کمک‌ها و تیم‌های امدادی به غزه و تردد آزادانه و ایمن آنها برای کمک رسانی به مردم در این منطقه هستیم و تکلیف اینجا روشن است: یا ورود کمک‌ها یا قحطی.

سایر آژانس‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان‌های حقوق بشری هم مجددا درباره خطر واقعی قحطی در غزه هشدار دادند. «فیلیپ لازارینی» کمیسر کل آنروا در این زمینه اعلام کرد که هیچ کس در غزه از خطر قحطی در امان نیست و این وضعیت مستلزم ورود کمک‌های بیشتر به این منطقه می‌باشد.

از سوی دیگر «جیمی مک گلدریک» هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در اراضی اشغالی فلسطین هم به نوبه خود گفت: درحالی که نصف سال از جنگ ادامه‌دار اسرائیل علیه غزه می‌گذرد وضعیت انسانی در این منطقه فاجعه‌بار است و بیش از نیمی از جمعیت غزه در معرض قحطی هستند.

وی افزود که سوء تغذیه در میان کودکان غزه به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است و اسرائیل باید اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به غزه را بدون قید و شرط بدهد.

مردم غزه با شکم خالی به استقبال عید فطر می‌روند

استقبال مردم غزه از عید فطر با شکم خالی

شهروندان فلسطینی در غزه در گفت‌وگو با خبرنگارها اعلام کردند که کمک‌های وارد شده به این منطقه به هیچ وجه پاسخگوی حداقل نیازهای مردم هم نیست و آنها درحالی امسال به استقبال عید سعید فطر می‌روند که هیچ نشانه‌ای از شادی میان مردم فلسطین دیده نمی‌شود.

«فائز عبدالهادی» یکی از شهروندان آواره فلسطینی در شهر دیرالبلح واقع در مرکز نوار غزه می‌گوید که ما در منطقه‌ای پر از بیماری و عفونت زندگی می‌کنیم و هیچ گونه وسایل بهداشتی و نظافتی به ما نرسیده است. ما ماه‌هاست که از هرگونه وسیله نظافتی همچون صابون و شامپو و سایر وسایل از این نوع محرومیم.

وی ادامه داد که مواد غذایی که وارد غزه می‌شود به هیچ وجه کافی نیست و ما از دو ماه قبل هیچ کمک و بسته غذایی دریافت نکرده بودیم و دیروز یک بسته به ما رسید که آن هم حتی برای یک وعده من و فرزندانم کافی نیست.

«ام محمد» یکی از زنان فلسطینی در اردوگاه آوارگان که از خانه خود در بیت حانون در شمال غزه آواره شده است و در چادرهای وابسته به سازمان ملل زندگی می کند گفت که حدود دو ماه است هیچگونه کمک غذایی دریافت نکرده و خودش و همسرش مبتلا به پوکی استخوان و غضروف هستند و به شدت وزنشان کم شده است. همچنین کودکان نیز غذایی برای خوردن ندارند و مجبورند وعده‌های غذایی خود را به دو وعده در روز کاهش دهند که این وعده‌ها هم بسیار ناچیز هستند.

این شهروند آواره فلسطینی گفت که طی این دو ماه تنها چند عدد تخم مرغ و یک کیلو پیاز به ما رسیده است.

از سوی دیگر بیمارستان‌های غزه هم به طور مداوم درباره افزایش آمار مرگ ومیر به ویژه کودکان بر اثر گرسنگی هشدار می‌دهند. «وسام السکنی» مسئول رسانه‌ای بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه اعلام کرد که اگر کمک‌های غذایی و بهداشتی برسد می توان جان بسیاری از افراد را نجات داد.

وی گفت که کمبود مواد غذایی بزرگترین مشکل ماست و از سوی دیگر مواد غذایی هم که وجود دارد تنوع ندارند و مفید نیستند و حاوی مواد مغذی نمی‌باشند. کمک‌های دارویی که روز گذشته وارد شد هم در مقایسه با نیاز شدید شهروندان به دارو در سایه سوء تغذیه وحشتناک در شمال غزه به هیچ وجه کافی نیست. ما اینجا نوزدانی را داریم که بعد از گذشت چند ماه از تولدشان در سایه سوء تغذیه مادران و نبود شیر خشک، هیچ وزنی اضافه نکرده‌اند.

«کاترین راسل» مدیر اجرایی یونیسف در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفت که این میزان مرگ و میری که طی چند ماه در غزه شاهد آن بودیم، در هیچ درگیری دیگری در هیچ کجای جهان تاکنون اتفاق نیفتاده است. بسیاری از کودکان غزه از کم‌خونی شدید و سوء تغذیه حاد رنج می‌برند و حتی دیگر انرژی برای گریه کردن هم ندارند. این درحالی است که چالش‌های زیادی در برابر ورود کاروان‌های کمک‌رسانی به غزه وجود دارد.

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد نیز هشدار داد که زمان رو به اتمام است و موانع دسترسی به کمک رسانی در نوار غزه همچنان ادامه دارد.

در بیانیه این دفتر تاکید شده است که بیش از 1.1 میلیون نفر در غزه با سطح شدید ناامنی غذایی مواجه هستند و هیچ جایگزینی برای ارسال کمک‌های زمینی به غزه با هدف نجات جان مردم این منطقه به ویژه در شمال که با یک بحران هولناک مواجه است، وجود ندارد.