پیچیده‌تر شدن شرایط «بایدن» برای تغییر سیاست اسرائیل در غزه

همین چند روز پیش، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که چنانچه به سرعت به فاجعه انسانی در حال وقوع در غزه پایان ندهد و راه را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه هموار نسازد، آمریکا در سیاست خود تجدید نظر خواهد کرد.

اما پس از حمله روز یکشنبه ایران، بایدن بر تعهد ایالات متحده بر دفاع از اسرائیل تاکید و آن را مستحکم خواند و فشار بر کنگره برای تصویب هر چه سریعتر بسته حمایتی از تل‌آویو را افزایش داد. به نوشته این روزنامه پرشمارگان آمریکایی، حمله اخیر ایران به اسرائیل، تلاش‌های بایدن برای تغییر رویه اسرائیل در غزه را پیچیده‌تر کرده است.

به اذعان نویسنده این مطلب، بایدن از یک سو به اسرائیل می‌گوید که در یکی از جبهه‌های جنگ رویه را تغییر دهد و در جبهه دیگر متعهد به حمایت بی دریغ می‌شود.

فرانک لوونشتاین یکی از مقام‌های پیشین وزارت امور خارجه آمریکا که رهبری مذاکرات فلسطین و اسرائیل را در سال ۲۰۱۴ به عهده داشت، در این زمینه گفت: رئیس‌جمهور از یک سو به طور علنی، به مشروط کردن کمک‌ها تهدید کرده و از طرف دیگر که شاهد حمله ایران است، تغییر رویه می‌دهد.

وی سپس این سوال را مطرح کرد که «تاثیر این تغییر مسیر بر همه اولویت‌هایی که پیش از این داشتیم، چه خواهد بود؛ آتش‌بس، کمک‌های بشردوستانه و خشونت شهرک‌نشینان در آینده».

در این میان مقام‌های آمریکایی به صورت علنی و غیرعلنی از اسرائیل خواسته‌اند در واکنش به حمله ایران خویشتنداری نشان دهد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ۱۰ ‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: «در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی را در داخل سرزمین‌های اشغالی با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد».

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: «اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود».

اما مقام‌های اسرائیلی در واکنش به خویشتنداری می‌گویند که این حمله هوایی بی‌سابقه نمی‌تواند بی پاسخ بماند و کابینه رژیم صهیونیستی روز دوشنبه و پس از تشکیل یک جلسه به بررسی چگونه واکنش به حمله تنبهی ایران پرداختند.

پیچیده‌تر شدن شرایط «بایدن» برای تغییر سیاست اسرائیل در غزه

پیامدهای تشدید تنش برای آمریکا

اکنون، مقام‌های آمریکایی به طور فزاینده‌ای نگران هستند که اسرائیل به دنبال مقابله مستقیم با ایران باشد و این وضعیت گامی فراتر از نبرد در سایه تهران و تل آویو باشد که مدت‌هاست میان دو طرف در جریان است. آمریکایی‌ها بیم آن دارند که چنین تحولی پای آمریکا را هم به جنگ بکشاند و این یکی از دلایلی است که آن‌ها روز دوشنبه به شدت از اسرائیل خواستند تا درگیری را تشدید نکند.

ران هالبر مدیر اجرایی شورای روابط جامعه یهودی واشنگتن گفت: «یکی از مزیت‌های حمله نکردن اسرائیل این است که می‌توانند تلاش دیپلماتیک برای انزوای ایران را بیشتر کرده و بدین ترتیب فشار عمومی را بر اسرائیل به دلیل جنگ غزه کاهش دهند».

تلاش نتانیاهو برای ماندن در قدرت

واشنگتن پست در بخشی دیگر آورده است: نگرانی مقام‌های بایدن به ویژه در مورد طرز فکر نتانیاهو هم افزایش یافته و واشنگتن معتقد است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی بقای سیاسی خود را بیش از هر چیز دیگری در اولویت قرار داده و عمیقا معتقد به طولانی شدن جنگ در جبهه‌های مختلف است. از آنجا که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در میان رای‌دهندگان اسرائیلی که از یک سو، وی را مقصر شکست‌های امنیتی و بروز حمله ۷ اکتبر می‌دانند و از سوی دیگر با اتهام‌های گسترده فساد روبرو است، به شدت منفور است.

بروس ریدل از اعضای ارشد اندیشکده پرنفوذ بروکینگز نیز تشریح کرد: «نتانیاهو درگیر بقای سیاسی خود است و می‌داند که اگر آتش‌بس برقرار شود و جنگ تمام شود، اسرائیلی‌ها وی را پاسخگو خواهند کرد و نتانیاهو خیلی سریع از سمت خود کنار می‌رود و محاکمه می‌شود».