ابتکار کمربند و جاده؛ پلی برای ایجاد رفاه در منطقه غربی چین

به گزارش بخش خاورمیانه رادیو و تلویزیون چین CMG، با توجه به آنکه چین در توسعه منطقه گسترده غربی خود که بیش از 70 درصد خشکی کشور را در بر می‌گیرد، چرخش ایجاد کرده، اقتصاد خود را بازتر خواهد کرد و منابع کیفی خود مانند بازار را با جهان به اشتراک می‌گذارد تا بتواند همکاری سودمند متقابل ایجاد کند. ابتکار «کمربند و جاده» در این فرایند یک پلتفرم موثر برای پاسخگویی به نیازهای توسعه جهان ایجاد خواهد کرد.

«قطار باری چین-اروپا» به عنوان یک پروژه شاخص در چارچوب کمربند و جاده، ارتباطات را تعمیق بخشیده و توسعه مشترک را در قاره اوراسیا طی دهه گذشته تقویت کرده است. بنا بر گزارش‌ها، یک قطار حامل محصولات کشاورزی روز جمعه «ارومچی» مرکز منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ را به مقصد «سالرنو» در ایتالیا ترک کرد. این مسیر که ترکیبی از خدمات ریلی و اقیانوسی است، نه تنها هزینه‌های حمل و نقل را کاهش داده و کارایی حمل و نقل بین‌المللی  بار را بهبود بخشیده،‌ بلکه زمان کلی در مقایسه با حمل و نقل دریایی به نصف کاهش داده است.

قطار باری چین-اروپا به شکل چشمگیری ارتباطات ریلی میان آسیا و اروپا و همچنین توسعه حمل و نقل چندحالته دریایی-ریلی، جاده‌ای-ریلی و هوایی-ریلی را بهبود داده و پشتیبانی قوی برای تجارت گسترده کالا میان چین و اروپا ایجاد کرده است.

پتانسیل عظیمی در تجارت دوجانبه وجود دارد که هنوز به کار گرفته نشده، چرا که چین تلاش‌های زیادی برای تقویت توسعه کیفی منطقه غربی خود از طریق تحقق سیاست گشایش با استاندارد بالاتر انجام داده است.

با تلاش چین برای توسعه هر چه متوازن‌تر، اختلاف اقتصادی میان منطقه ساحلی شرقی چین که وضعیت بهتری دارد و منطقه غربی کمتر توسعه یافته آن، در حال کاهش است.

پیش‌بینی می‌شود منطقه غربی در زمینه‌های خدمات عمومی، ارتباطات زیرساخت و استانداردهای معیشتی تا سال 2035 به منطقه شرقی برسد. این به آن معناست که منطقه گسترده غربی چین دارای فرصت‌های رشد قابل توجهی در آینده قابل پیش‌بینی خود است.

شین جیانگ را می‌توان به عنوان مظهر توسعه منطقه غربی چین در نظر گرفت. تولید ناخالص داخلی شین جیانگ در سه ماه نخست امسال با رشد فراتر از پیش‌بینی‌ها، 5.6 درصد جهش داشت.

ارزش افزوده صنعت ثانویه (تولید کالا) شین جیانگ طی این بازه به 188.36 میلیارد یوان (25.99 میلیارد دلار) رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک رشد 10.1 درصدی را نشان می‌دهد و از رشدهای صنایع اولیه و سوم پیش افتاده است. این به این شواهد می‌افزاید که صنعتی شدن شین جیانگ سرعت گرفته و جهش یافته و با سرعتی عالی در حال رشد است.

موج اول صنعتی‌سازی و مدیرنیزاسیون چین، توسعه را برای بخش‌های شرقی و جنوبی این کشور به ارمغان آورد. موج دوم به زودی منطقه گسترده غربی چین را ارتقاء خواهد بخشید.

شهری‌سازی و صنعتی‌سازی بخش‌های مرکزی و غربی چین نه تنها انگیزه‌ای جدید به توسعه اقتصادی این کشور تزریق خواهد کرد بلکه دور جدید از گشایش را به پیش خواهد برد.

گشایش هر چه بیشتر می‌تواند به تقویت کارایی رقابت‌پذیری بازارهای چین کمک کند و در عین حال فشار بر اقتصاد جهانی را کاهش دهد.

پیش‌بینی می‌شود ابتکار کمربند و جاده بخشی مهم از دور جدید سیاست گشایش چین باشد و این فرصت را برای جهان فراهم کند تا از سود رشد موج دوم صنعتی‌سازی چین در منطقه غربی آن بهره‌مند شود.

با توجه به این که ابتکار کمربند و جاده طی دهه گذشته محقق شده است، شین جیانگ از یک منطقه داخلی نسبتا بسته به یک مرز گشایش و نوآوری تبدیل شده است. با ظهور منطقه غربی چین، همکاری کمربند و جاده برای شرکای خارجی حتی ارزشمندتر خواهد شد.

چین هنوز فرصت‌های طلایی برای توسعه دارد. اما چگونه می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد؟ اروپا باید در ابتکار کمربند و جاده بیشتر مشارکت کند. برخی در کشورهای غربی به اشتباه مدعی‌اند که اروپا به سود اندکی از مشارکت خود در کمربند و جاده دست می‌یابد اما این ابتکار اروپا را با منطقه غربی چین که به سرعت در حال رشد است، مرتبط می‌کند که خلاف آن ادعاست.

توسعه اقتصادی سریع تقاضای بزرگی را برای واردات به وجود آورده است. مجموع تجارت خارجی شین جیانگ در سال 2023 به 357.33 میلیارد یوان رسید که در مقایسه با سال 2022 یک جهش 45.9 درصدی را نشان می‌دهد و رتبه دوم را در میان مناطق در سطح استانی چین از لحاظ رشد کسب کرده است.

اگر منطقه غربی چین بتواند به صنعتی‌سازی و شهری‌سازی خود با کمک کمربند و جاده سرعت بیشتری بخشد، تاثیری عمیق و درازمدت بر زنجیره تامین جهانی خواهد گذاشت. شرکت‌های خارجی نباید فرصت‌های نوظهور در بازار چین را از دست بدهند.