به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، روز گذشته، شهر شیعه نشین قطیف، واقع در شرق عربستان سعودی، بار دیگر صحنه تظاهرات گسترده شیعیان علیه دولت آل سعود بود. گزارشها حاکی از آن است که این درگیری با وارد شدن مستقیم نیروهای امنیتی و تقابل مسلحانه آنها با معترضین، به خشونت و سرکوب کشیده شده است.

در همین رابطه، شبکه خبری «الجزیره» گزارش داده که گارد ویژه عربستان سعودی، با آتش گشودن روی تظاهرکنندگان، موجب زخمی شدن شماری از آنان شد؛ البته از شمار دقیق افراد آسیب دیده آماری در دست نیست، ولی گفته می‌شود، بیش از بیست نفر نیز به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری آلمانی «دویچه وله» نیز با انتشار این خبر، از «به خون کشیده شدن» تظاهرات شیعیان عربستان سخن گفته است.

بنا بر این گزارش، در واکنش به انتشار این خبر، وزارت کشور سعودی، تظاهرکنندگان را تعدادی «شورشی» خوانده که اقدام به آتش زدن لاستیک و بستن راه‌ها کرده بودند. این وزارتخانه همچنین این افراد را به عنوان اغتشاشگر معرفی و اعلام کرده در اعتراضات دیروز، هیچ فردی آسیب ندیده است.

با این حال، از گزارش الجزیره چنین برمی‌آید که سرکوب‌ها و بازداشت‌های دیروز، هدفدار انجام گرفته، به گونه‌ای که روز گذشته، «محمد الشاخوری»، از فعالان شیعی عربستان و ۲۳ نفر از همراهانش که تحت تعقیب پلیس بوده‌اند، دستگیر شده‌اند.

گفتنی است، تظاهرات روز گذشته در قطیف، جدید‌ترین نمونه از اعتراضاتی است که از چند ماه پیش آغاز شده و تاکنون روز به روز شدت یافته است. نخستین تظاهرات گسترده شیعیان در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ و در واکنش به کشته شدن هفت معترض شیعی صورت گرفت.

با این حال، حدود یک ماه پیش و در پی دستگیری شیخ «نمر النمر»، اعتراضات جان تازه‌ای گرفت و از آن زمان تاکنون، تظاهرات و اعتراض‌های شیعیان پیوسته وجود داشته است.

در این باره باید گفت، شیعیان عربستان سعودی که نزدیک ۱۰ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل میدهند، همواره زیر فشار بوده و از حقوق برابر با دیگر شهروندان عربستان محروم بودهاند. از آنجا که بیشتر این جمعیت شیعه در منطقه نفتخیر قطیف در شرق عربستان ساکن هستند، اعتراضات شیعیان برای سعودیها، خطری جدی به شمار میرود و آنها تلاش دارند از هر راهی برای جلوگیری از گسترش دامنه این اعتراضات بهره گیرند.