به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، "رابرت بلیک"، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی در جلسهای مشترک با نمایندگان آمریکا اظهار داشت که واشنگتن دوشنبه را تشویق میکند تا انجام گزارش کارشناسان بانک جهانی ساختوساز نیروگاه راغون را بر رودخانه "وخش" متوقف کند.

وی تأکید کرد که ما دولت تاجیکستان را دعوت می‌کنیم که تا قبل از اتمام مطالعات مکان‌سنجی پروژه توسط بانک جهانی، از احداثراغون خودداری کند.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا: دولت مرکزی " دوشنبه " مسئول جان غیرنظامیان است

" باتریسیا فلار " نماینده ویژه اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی درباره حوادثخاروغ تاجیکستان گفت: از یک طرف مقامات دولتی باید با جرم و جنایت مبارزه کنند، اما از طرف دیگر نباید جمعیت غیرنظامی رنج ببیند.

وی افزود که اتحادیه اروپا بر این باور است که در اصل باید با جرم و جنایت مبارزه کرد، اما یاد آور می‌شویم که این مبارزه باید در چارچوب قانون انجام شود.

واشنگتن دستورکاری رایزنی‌های آمریکا – ازبکستان را اعلام کرد

" رابرت بلیک " مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، دستور کار رایزنی‌های سیاسی آمریکا – ازبکستان را که در ماه آگوست در شهر تاشکند برگزار می‌شود را مشخص کرد.

وی گفت: ماه آینده، من هیئت نمایندگی آمریکا را در رایزنی‌های دوجانبه سالانه با ازبکستان را که در تاشکند برگزار خواهد شد، مدیریت می‌کنم.

ازبکستان یک شریک مهم در بازسازی افغانستان است، زیرا خط آهن نقش عمده‌ای در ارتباط آسیای مرکزی با افغانستان را دارد.

رابرت بلیک همچنین خاطرنشان کرد که ازبکستان در شبکه توزیع شمالی نقش کلیدی دارد و بنابراین کالاها از طریق مرز ازبکستان و افغانستان ترانزیت می‌شود.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: در ماه ژانویه، آمریکا محدودیت‌ها درباره کمک‌های نظامی به ازبکستان را لغو کرد، بنابراین واشنگتن قادر به تأمین تجهیزات و آموزش‌های لازم برای مبارزه با تهدید گروه‌های تروریستی و قاچاق مواد مخدر در منطقه خواهد بود.

به گفته وی در جریان رایزنی‌های سالانه، طرفین درباره ایجاد شرایط بهبود زمینه‌های لازم برای افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در اقتصاد، تقویت امنیت و همکاری‌های دفاعی و بهبود شرایط فرهنگی و حل مشکلات موجود در زمینه حقوق بشر بحثو بررسی خواهند کرد.

مانور نظامی " برادری شکست‌ناپذیر – ۲۰۱۲ " در قزاقستان برگزار می‌شود

در قزاقستان تحت نظارت سازمان پیمان امنیت جمعی نخستین تمرینات نظامی صلح " برادری شکست‌ناپذیر – ۲۰۱۲ " راه‌اندازی می‌شود.

بنابر اطلاع " کازتاگ "، " ولادیمیر نیکیشین "، معاون امنیت نظامی دفتر سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: تمرینات تحت نام " برادری شکست‌ناپذیر " که در محدوده‌های میدان نظامی قزاقستان " ساحل "، " الیی " و " شاشکاله " در ماه آکتبر سال جاری برپا می‌گردد، نخستین تمرینات حفاظت صلح سازمان پیمان امنیت جمعی می‌باشد.

وی بعد از مراسم امضا پروتکل مذاکرات برای آموزش پرسنل و تمرین مشترک، افزود: این تمرین ویژه و برای نیروهای محافظ صلح است.

وی تصریح کرد: که این عملیات صلح که با استفاده از نیروهای ویژه آموزش‌ دیده برگزار می‌شوند با جنگ‌های کلاسیک متفاوت است.

وی افزود: در این هیئت (حافظان صلح) نیروهای همه دولتهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی که نیروهای حافظ صلح را تشکیل میدهند شرکت میکنند.