شوخی اردوغان با پوتین جنجال ساز شد

افکار نیوز: به گزارشترکیه آنلاینبه نقل از ایرنا رسانه های ترکیه بازگویی شوخی ' رجب طیب اردوغان ' نخست وزیر ترکیه در دیدار با ' ولادیمیر پوتین ' رییس جمهوری روسیه، در یک گفت وگوی تلویزیونی را جدی گرفته اند.

اردوغان به پوتین گفته بود اگر ترکیه را به عضویت پیمان شانگهای درآورید، ازعضویت در اتحادیه اروپا منصرف خواهد شد.

اردوغان در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه خبر۲۴ ترکیه بطور زنده پخش شد، در انتقاد از مواضع اتحادیه اروپا نسبت به مساله عضویت ترکیه، خاطره ای از سفر اخیر خود به روسیه را ذکر کرد و گفت: به شوخی به ولادیمیر پوتین گفته است که به ما می گویند که در اتحادیه اروپا چه کار دارید، شما متعلق به اوراسیا هستید، پس شما ترکیه را به عضویت پیمان شانگهای دربیاورید و ما هم در مساله عضویت خود به اتحادیه اروپا تجدید نظر کنیم.

اردوغان گفت: فرایند همگرایی ترکیه با اتحادیه اروپا به رغم آمادگی کامل ترکیه در شروع مذاکرات در۳۵ سرفصل مشخص شده به علت سنگ اندازیهای خانم ' آنگلا مرکل ' صدراعظم آلمان و ' نیکلا سارکوزی ' رییس جمهوری پیشین فرانسه، متوقف شده است.

گرچه این اظهارات اردوغان به لحاظ برخی گفته های مهم وی در خصوص رویدادهای سوریه چندان بر نتابید، ولی برخی رسانه های ترکیه و محافلی که به شدت طرفدار عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هستند و این همگرایی را متضمن جلوگیری از دور شدن ترکیه از نظام دمکراتیک و لائیک ارزیابی می کنند، این شوخی اردوغان را بسیار جدی گرفته اند.

روزنامه طرف که اخیرا مواضع تندی علیه سیاستهای داخلی و منطقه ای حزب حاکم عدالت و توسعه ' آک ' و به ویژه اردوغان اتخاذ کرده است، در شماره روز جمعه خود با عنوان ' اروسیا شوخی ندارد ' نوشت: کارشناسان در تفسیر اظهارات اردوغان می گویند نقطه ای که اکنون ترکیه بعداز اقتدار۱۰ ساله حزب آک رسیده است، بسیار قابل تاسف می باشد.

این روزنامه با یاد آوری اینکه تقاضای ترکیه برای شریک گفت و گو شدن با پیمان شانگهای در نشست ماه گذشته سران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قیرقیزستان و ازبکستان در پکن به تصویب رسید، می نویسد: در اوایل سالهای۲۰۰۰ ژنرال ' تونجر گلینچ ' دبیرکل شورای امنیت ملی وقت ترکیه نیز پیشنهاد کرده بود که ترکیه باید از تلاش برای عضویت در اتحادیه اروپا منصرف شده و به جای آن با کشورهای ایران، روسیه و چین همکاری راهبردی داشته باشد که درمقابل حزب آک در اولین سالهای اقتدار خود به شدت به ریسمان عضویت در اتحادیه اروپا آویخته شده بود.

این روزنامه با اشاره به اینکه اکنون اردوغان به ظاهر شوخی هم باشد، در دهمین سال اقتدار خود به نقطه ای رسیده است که سخنان تونجر کلینچ را به زبان می آورد.