به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنان خود در مراسم افطاری سالیانه هیئت حمایت از مقاومت اسلامی گفت که شکی نیست که اسرائیل در سال ۲۰۰۰ شکست خورد و لبنان پیروز شد و موفقیت و دستاوردی تاریخی را به دست آورد و اسرائیل را شکست خورده و ذلیل از لبنان بیرون راند، هر سخن دیگری غیر از این دیوانگی یا حسد است. همچنین کسی شکی ندارد که فضیلت این پیروزی بعد از خدا به دست مقاومت لبنان بود و نه جامعه جهانی یا اتحادیه عرب و نه کس دیگری. این هم چیزی است که کسی غیر از حسودان و خودبزرگ بینان آن را رد نمیکنند.

نصرالله تصریح کرد، همه می‌دانند که مقاومت بعد از پیروزی در سال ۲۰۰۰ به دنبال حاکمیت و قدرت نبود و حتی بخشی از قدرت نیز نبود، بلکه این پیروزی را به لبنانی ها هدیه کرد و به دولت گفت که باید مسئولیت حمایت از مرزها را بر عهده بگیرد.

وی در ادامه سخنانش روز ارتش را به ارتشیان این کشور تبریک گفت و افزود: ما به ارتش و فرمانده آن و نظامیان روز ارتش را تبریک می گوییم و از خداوند می خواهیم که بر آنها منت بگذارد، لبنانی‌ها باید برای محافظت از این موسسه نظامی و حفظ وحدت و تقویت آن همکاری کنند تا این موسسه مأموریت های ملی خود را انجام دهد.

نصرالله در ادامه تصریح کرد که مطالبات آمریکا و اسرائیل بعد از پیروزی سال ۲۰۰۰ به سمتی رفت که پایان دادن به مقاومت و سلاح آن در دستور کار قرار گرفت، چرا که حزب الله مهم ترین گروه از مقاومت بود و آنها به این ترتیب می خواستند سلاح گروهی را از بین ببرند که اسرائیل را شکست داده است، برخی از گروه های سیاسی در لبنان این هدف را قبول کردند و به این ترتیب بود که حزب الله در مقابل درگیری سیاسی و تبلیغاتی و جنجال جدید قرار گرفت که همان خلع سلاح مقاومت بود.

دبیرکل حزب الله افزود: بعد از سال ۲۰۰۰ معامله هایی برای ما با موضوع سلاح مطرح شد که با پولهای آمریکایی و حاکمیت لبنان و غیر از این مشوق ها همراه بود، اما ما تمام این معامله ها را رد کردیم، چرا که مقاومت را تضمینی برای موجودیت و قدرت لبنان و حمایت از ملت آن می دانستیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۰۴ و قبل از صدور قطعنامه ۱۵۵۹ سازمان ملل این موضوع به سوریه پیشنهاد شد، لبنانی ها بویژه ۱۴ مارس اینگونه وانمود کردند که مذاکراتی به صورت محرمانه با سوریه ها در دست انجام است، یک حاکم عربی پیش بشار اسد رفت و به وی گفت که اگر می خواهی در جنوب لبنان باقی بمانی، می توانی این کار را انجام دهی، اسد به او گفت که هزینه و بهای این کار چیست، او گفت که خلع سلاح حزب الله لبنان و فلسطینی‌ها. او گفت که به این ترتیب جامعه جهانی اجازه بقا در لبنان را به تو خواهد داد. اما اسد این پیشنهاد را رد کرد، چرا که سوریه دیدگاهی مبتنی بر حمایت از خود و لبنان در مقابل اسرائیل دارد.

نصرالله تاکید کرد که در دیدگاه بشار اسد لبنان و فلسطین بخشی از استراتژی امنیت ملی عربی است.

وی تاکید کرد که سیلوان شالوم وزیر خارجه وقت رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۴ گفت که صدور قطعنامه ۱۵۵۹ شورای امنیت نتیجه تلاش های دیپلماتیک طولانی و سخت وزارت خارجه اسرائیل بود، به این ترتیب ما در مقابل یک تصمیم اسرائیلی قرار داشتیم و برخی از گروههای لبنانی این موضوع را قبول کردند.