بسته پیشنهادی عربستان درباره سوریه

به گزارش افکارنیوز، ايسنا به نقل از پايگاه خبري ليبانون فايلز نوشت: منابع عربي اعلام كردند كه دولت عربستان قصد دارد در اجلاس سران كشورهاي اسلامي كه قرار است روزهاي سهشنبه و چهارشنبه جاري (۱۴ و ۱۵ ماه اوت برابر با ۲۶ و ۲۷ رمضان) در مكه برگزار شود طرحي را ارائه دهد كه طي آن از بشار اسد، رئيسجمهوري سوريه خواسته شده تا در مقابل تضمين شرايط خروج امن وي و خانوادهاش از دمشق از قدرت كنارهگيري كند.

در این طرح که شبیه به طرح یمن است و تحت عنوان " ابلاغیه مکه " ارائه خواهد شد، به اسد پیشنهاد داده شده به شرط تضمین امنیت وی، خانواده‌ و نیز همه نزدیکانش قدرت را واگذار کند.

این منابع همچنین اعلام کردند که عربستان در این راستا تماس‌هایی را با کشورهای عربی و برخی کشورهای جهان برقرار کرده و همه کشورهای عربی با این طرح موافقت کرده‌اند.

این منابع همچنین اعلام کردند که دولت عربستان به همراه قطر و شماری دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس کمپینی را به راه انداخته تا بتواند کشورهای جهان را برای اجرای طرح اسلامی مذکور جهت برقراری صلح در سوریه بسیج کند.

بنا به گفته این منابع، این طرح از طریق ورود نیروهای بین‌المللی و یگان‌های اسلامی به سوریه جهت کنترل امنیت و نظارت بر آن و نیز برگزاری انتخابات آزاد برای انتخاب نظام جدید سوریه صورت می‌گیرد.

همچنین برخی از ناظران و تحلیلگران معتقدند که طرح عربستان که توسط کشورهای اسلامی جز ایران مورد حمایت قرار گرفته در نهایت راه را برای دخالت نظامی کشورهای بیگانه و بین‌المللی کردن بحران سوریه می‌بندد.

كنفرانس مكه به درخواست پادشاه عربستان و با حضور سران كشورهاي اسلامي در مكه برگزار ميشود.