به گزارش افکارنیوز، روزنامه کیهان نوشت: ژنرال رابرت مود در مصاحبه با روزنامه اسپانيايي ال پائيس تصريح كرد: از نگاه من دخالت نظامي راه مناسبي براي حل بحران سوريه نيست بلكه بايد سياستمداران براي يافتن راه حلي با حضور قدرتهاي منطقه نظير ايران فعال شوند زيرا حضور اين كشورها در روند مذكور حياتي است.
مود افزود: راهکار دیگر حمایت از روند حل بحران در درون سوریه است چون خود سوریها باید درباره آینده خود و زندگی با یکدیگر تصمیم بگیرند. به این دلایل معتقدم دخالت خارجی راه حلی خوب برای بحران سوریه نیست و باید حمایت داخلی برای آن پیدا کرد.
رئیس ناظران سازمان ملل در سوریه درباره استحکام دولت دمشق گفت: نیروهای مسلح سوریه به همبستگی خود ادامه می دهند و قوی هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا اساساً امکان حل بحران سوریه از راههای بدون خشونت وجود دارد؟ گفت: بله همواره چنین امکانی وجود دارد اما در شرایط کنونی سوریه همه چیز بسیار مشکل است زیرا خشونت خشونت می آورد.
وی افزود: در عین حال نباید فراموش کنیم که کوفی عنان خواستار توجه جدی قدرتهای اصلی منطقه ای و شورای امنیت برای تقویت تلاشها و استفاده از همه توان خود برای حل این بحران شده است.
ژنرال مود درباره تفاوت بحران لیبی و سوریه اظهار داشت: در سوریه از یک سو شورشیان بخش بزرگی از خاک کشور را کنترل نمی کنند و از سوی دیگر در حالی که آنها یک نیروی ضعیف و شکننده هستند یک نیروی بسیار قدرتمند دولتی در مقابل آنها قرار دارد.
اظهارات رئیس ناظران سازمان ملل از آن نظر اهمیت دارد که کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل نیز ماه گذشته قبل از استعفا از سمت خود تصریح کرده بود تمام تلاش های غرب برای حل و فصل بحران سوریه شکست خورده و برای حل آن باید با ایران رایزنی و مذاکره شود.
در همین حال روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی خاطرنشان کرد ایران به طور قاطع از سوریه حمایت می کند و لحنی آشتی ناپذیر در مقابل غرب دارد.
این روزنامه با مهم ارزیابی کردن سفر دبیر شورای عالی امنیت کشورمان به دمشق نوشت: این سفر اعلام نبرد وسیع تر با آمریکاست. سفر سعید جلیلی به عنوان نماینده رهبر عالی ایران، به نوعی اعلام همبستگی جمهوری اسلامی با سوریه است. جلیلی صراحتاً در سوریه اعلام کرد هرگز مداخله قدرت های بیگانه در بحران سوریه را تحمل نخواهد کرد و به هیچ وجه شکسته شدن محور مقاومت در سوریه را نمی پذیرد.
این روزنامه می افزاید: از سه دهه قبل که انقلاب اسلامی در ایران پا گرفت سوریه بخشی از جبهه ایران در خاورمیانه به شمار آمده است. ایران هم در حرف و عمل در حال بازسازی نقش سوریه در منطقه است با همان لحن آشتی ناپذیر که در نبردش با غرب و برنامه هسته ای اش دارد. نیویورک تایمز افزود: ایران با وجود آنکه زیر فشار تحریمها قرار دارد، نبرد سوریه را نبرد خود تلقی می کنند و به غرب هشدار می دهند که از مداخله در امور داخلی سوریه جداً اجتناب کنند.
نشريه آمريكايي المانيتور نيز در تحليلي خاطرنشان كرد سفر دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به دمشق و بيروت و بغداد نشان مي دهد ايران در ماجراي سوريه از موضع دفاعي خارج شده و به موضع ضد حمله و تهاجم روي آورده است.