به گزارش افکارنیوز به نقل از شنیده ها،فتح الله گولن به مدد در اختیار داشتن یک بنیاد عظیم اقتصادی که شامل صدها مدرسه و دانشگاه در سرتاسر جهان ، رادیو و تلویزیون و رسانه و حتی بانک است ، صاحب میلیاردها دلار سرمایه است که این مرد ساکن در ایالت پنسیلوانیا آمریکا آن را به مدد بیش از ۴۰۰ هزار همکار اداره می کند.

گولن میلیون ها مرید در داخل ترکیه و سرتاسر جهان اسلام دارد و بسیاری از رسانه های غربی از وی به عنوان یکی از ۲ یا ۳ عالم اسلامی پرنفوذ و صاحب تاثیر در جهان نام می برند.

گولن تنها با دارا بودن ۱۳۰ مدرسه و کالج خصوصی در آمریکا بیش از ۲۰ هزار دانش آموز و دانشجو تربیت کرده است و ۳۰ هزار نفر دیگر نیز در صف ورود به موسسات خصوصی آموزشی وی هستند.
جنبش گولن طرفدار سرمایه داری است، اگر از یک زاویه دیگر بخواهیم نگاه کنیم، جنبش گولن بیش از آنکه یک جماعت دینی باشد یک بنگاه اقتصادی موفق است. ”

موسسات آموزشی گولن در آمریکا سالانه از دولت این کشور بیش از ۱۵۰ میلیون دلار بودجه می گیرند.

بنابر نظر بسیاری از ناظران فتح الله گولن مراد بسیاری از مقامات اسلامگرای ترکیه محسوب می شود و بسیاری از مقامات دولت اسلامگرای رجب طیب اردوغان در واقع ترتبیت شدگان مدارس گولن به شمار می روند و از این رو به وی ارادت مرید به مراد دارند.
اکنون بنیاد گولن تبدیل به یک بنگاه اقتصادی بسیار پردرآمد و ثروتمند شده است. گولن ساکن ایالت پنسیلوانیا آمریکا است و امروزه با در اختیار داشتن یک بنیاد عظیم چند میلیارد دلاری از پنسیلوانیا آمریکا، ترکیه را اداره می کند.
گفتنی است بسیاری از هواداران گولن، بین ۵ تا ۲۰ درصد از درآمد خود را در اختیار نهاد های وابسته به این جنبش قرار می دهند و از نظر بسیاری راز ثروتمندی بنیاد گولن در دریافت همین حقوق عضویت از اعضا و هواداران است.
گفته می شود جنبش گولن تنها در داخل ترکیه بیش از ۱۰ میلیون هوادار دارد و افراد همکار در بنیاد گولن عمدتا دانش آموزان، معلمان، تجار، روزنامه نگاران و افراد تحصیل کرده در زمینه های مختلف هستند.
یکی از شعارهای همیشگی این جنبش نیز علاوه بر آموزش ، مساله کار و ثروت آفرینی است . شعاری در سایت جنبش گولن دیده می شود که نوشته : ” فرا نگرفتن راه های ثروتمند شدن از منظر خدا گناه است.”