به گزارش افکارنیوز به نقل از کیهان،جنبش عدم تعهد در سال ۱۹۶۱و با هدف حفظ استقلال كشورها در مقابل آمريكا و شوروي تاسيس شد.
نقش معارضه با آمریکا در تشکیل جنبش عدم تعهد به قدری برجسته و بارز بود که حتی با وجود فروپاشی شوروی و بلوک شرق، این جنبش پررنگ تر از گذشته به فعالیت خود ادامه داد و اکنون شانزدهمین اجلاس آن روزهای نهم و دهم شهریورماه با حضور هیئت های بیش از ۱۰۰کشور جهان و ۲۰ سازمان بین المللی در تهران برگزار می شود. بنابر اخبار منتشره ۴۰ تا ۵۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد در حد سران و مقامات عالی رتبه در نشست تهران شرکت خواهند کرد.

طبیعتا شرکت یکصد کشور جهان در نشست تهران، دهن کجی آشکاری به ادعای تحریم و انزوای ایران در «جامعه جهانی»! است و به همین دلیل هم در کنار عصبانیت شدید مقامات رژیم صهیونیستی، سخنگوی وزارت خارجه دولت منفور آمریکا گفته است: ایران شایستگی و لیاقت میزبانی اجلاس جنبش کشورهای عدم تعهد را ندارد.

ویکتوریا نولند با پیش بینی ضربه بزرگی که آمریکا از نشست تهران دریافت می کند، گفت ایران از این اجلاس برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی خود استفاده می کند تا این واقعیت را که به تعهدات خود در زمینه هسته ای عمل نمی کند پنهان سازد.

در همین حال روزنامه یواس ای تودی با اشاره به قطعی شدن سفر رئیس جمهور مصر به تهران نوشت: سفر محمد مرسی برای شرکت در اجلاس بین المللی تهران، باعثافزایش تنش در روابط واشنگتن و قاهره می شود و این در حالی است که مصر سالانه ۳ میلیارد دلار کمک مالی و نظامی از آمریکا دریافت می کند. ایران تلاش می کند شکاف پدید آمده در روزگار حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع را پر کند.
روزنامه صهیونیستی معاریو نیز در تحلیل مشابهی خاطرنشان کرد: بسیاری از مقامات اسرائیل نگران حضور محمد مرسی در نشست غیرمتعهدها در تهران هستند. ابتکار محمد مرسی برای حضور در تهران نوعی ماجراجویی است(!)
نشریه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز با انتقاد از حضور مرسی در اجلاس تهران نوشت: این اقدام با توجه به تمایل اخوان المسلمین برای عادی سازی روابط با تهران زنگ خطر محسوب می شود و مهم این است که اقدامی ضداسرائیلی است.

این نشریه افزود: مساله مهم اینجا است که این عادی سازی روابط علیه اسرائیل صورت گیرد.
از سوی دیگر تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به سفر مرسی به تهران گفت: سفر مرسی به ایران پیامی است مبنی بر اینکه موضع قاهره از نظر بین المللی در حال تغییر است.

با توجه به نگرانی شدید آمریکا و رژیم صهیونیستی از اجلاس مهم تهران، انبوهی از رسانه های وابسته به محافل گوناگون ضد انقلاب مامور شده اند تا نشست مذکور را بی ارزش، پرهزینه و بی فایده تلقی کنند. این رسانه ها که به طیف های گوناگون سلطنت طلب، سازمان منافقین، گروهک های چپ آمریکایی، تندروهای مدعی اصلاح طلبی و فراریان شبکه فتنه سبز وابسته هستند، از جمله شامل صدای آمریکا، کلمه، جرس، رادیو فردا، بی بی سی، گویانیوز، بالاترین و… می شود. برخی از این رسانه ها از جمله کلمه که تاکنون به سیاق ادبیات آمریکایی - انگلیسی و صهیونیستی مدعی بودند ایران در جامعه جهانی منزوی شده، اکنون در واکنش به حضور هیئت های بیش از یکصد کشور جهان در نشست تهران با وجود مخالفت علنی آمریکا و متحدانش مدعی شده اند حاکمیت کمیت گرایی می کند و این کمیت گرایی بی فایده است(!)

گردانندگان خارج نشين كلمه توضيح نمي دهند كه چرا تودهني اعضاي جنبش عدم تعهد به آمريكا، و رژيم صهيونيستي، كام آنها را تلخ كرده است. دو قلوي كلمه (موسوم به نداي سبز) نيز كه توسط مزروعي مديريت مي شود، براي عقب نماندن از قافله مخالفت، مجبور شد بيانيه گروهك ورشكسته فدائيان خلق را عليه نشست تهران منتشر كند!