به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، با نزدیکتر شدن به زمان برگزاری اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران، اخبار مربوط به این اجلاس کم کم سهم بیشتری از مطبوعات بینالمللی را به خود اختصاص میدهد؛ به ویژه با مشخص شدن تدریجی شرکت کنندگان قطعی در این اجلاس، بحثها و گمانهزنیها در این رابطه افزایش پیدا میکند. در این میان، یکی از مسائلی که از آغاز مطرح شدن بحثهای بسیاری را برانگیخت، حضور یا عدم حضور بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در این اجلاس بود.


به هر حال، شب گذشته رسما اعلام شد که ‌بان در اجلاس تهران شرکت خواهد کرد. «وال استریت ژورنال» با اشاره به این موضوع، به نقل از «مارتین نسیرکی»، سخنگوی سازمان ملل نوشته است که ‌بان قطعا در اجلاس تهران شرکت خواهد کرد، زیرا مصصم است تعهدات خود در قبال ۱۲۰ کشور عضو عدم تعهد را به انجام برساند. نسیرکی اشاره کرده که‌ بان کاملاً از حساسیت‌های موجود آگاه است؛ اما نرفتن وی، از دست رفتن یک فرصت خواهد بود. منظور وی از حساسیت‌ها، به طور خاص مخالفت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی با سفر وی به ایران است؛ امری که امروز در بسیاری از مطبوعات مورد اشاره قرار گرفته است.


برای نمونه، روزنامه «چاینا دیلی» ضمن انتشار خبر حضور بان، این تصمیم را به مثابه به چالش کشیدن درخواست‌های ایالات متحده و اسرائیل برای تحریم این اجلاس دانسته است. این موضوع تقریباً در همه مطبوعاتی که خبر سفر بان را پوشش داده‌اند، از جمله «نیوز اینترنشنال»، «تورنتو استار»، «اینترپرس» و «گالف تایمز» مورد اشاره قرار گرفته است.


با این حال، اخبار مربوط به یک شخصیت دیگر وابسته به سازمان ملل، یعنی «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به مانند همیشه چندان مثبت نیست. به نوشته «نیوز اینترنشنال»، در حالی که روز گذشته اعلام شد، نمایندگان ایران و آژانس روز جمعه در وین دور جدیدی از مذاکرات را درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌دهند، آمانو اعلام کرده امید زیادی به برداشته شدن گامی رو به جلو در این مذاکرات ندارد.

به این ترتیب، به مانند همیشه، به نظر می‌رسد این بار نیز آژانس پیش از برگزاری مذاکرات نتیجه‌گیری دلخواه خود را از آن انجام داده و می‌داند خواسته‌هایش به گونه‌ای نیست که بتواند مورد پذیرش ایران قرار بگیرد.


اما در خبر دیگری مربوط به اجلاس غیرمتعهدها، قطعی شدن عدم حضور رهبر کره شمالی در این نشست نیز مورد توجه شماری از رسانه ها و مطبوعات قرار گرفته است. «کریستین ساینس مانیتور» ضمن انتشار این خبر و اشاره به اینکه شایعات زیادی درباره حضور یا عدم حضور وی طی روزهای گذشته مطرح می شود، نوشته به جای «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی، «کیم یونگ نام»، رئیس جمهور تشریفاتی این کشور در اجلاس تهران شرکت خواهد کرد. کیم یونگ نام رئیس هیئت رئیسه مجمع عالی خلق در کره شمالی است و به طور تشریفاتی، مقام ریاست جمهوری این کشور را بر عهده دارد.


در پایان، سایت خبری آروتز شوا یکی از مطالب خود درباره ایران را به تأکید دوباره ایالات متحده بر ادامه مسیر دیپلماسی با ایران اختصاص داده است. به نوشته این سایت، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز گذشته در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد آمریکا نسبت به ایران، اظهار داشته دیدگاه این کشور نسبت به ایران تغییر نکرده و بر این باور است که هنوز زمان برای کارآیی دیپلماسی در این رابطه هست. با این حال، وی بار دیگر بر سیاست دوجهتی پیشین اوباما، مبنی بر پیگیری همزمان دیپلماسی و فشار تأکید کرده است.