به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، عبدالرحیم مراد وزیر دفاع و نماینده پارلمانی سابق لبنان و رئیس حزب الاتحاد در گفتوگو با خبرنگار فارس در بیروت به تشریح حوادث طرابلس و عوامل پشت پرده آن پرداخت

عبدالرحیم مراد برخی طرف‌های داخلی و منطقه ای را مسئول حوادثشمال لبنان دانست و هدف از آن را گسترش دامنه هرج و مرج در لبنان و ضربه زدن به وحدت داخلی این کشور دانست.

وزیر دفاع سابق لبنان حوادثطرابلس را در درجه اول به نفع رژیم صهیونیستی برشمرد و افزود: رویای مورد ادعای این رژیم تنها با تقسیم‌بندی جوامع عربی ما تحت عناوین طائفه‌ای، مذهبی و نژادی محقق خواهد شد.

وی درگیری‌ها در شمال لبنان را با بحران سوریه و قاچاق سلاح و اعزام افراد مسلح به سوریه برای مبارزه با نظام دمشق مرتبط دانست و گفت: بدون شک اشاعه هرج و مرج در شمال کشور که منطقه مجاور سوریه است با هدف تبدیل این منطقه به دروازه‌ای برای حمایت از گروه‌های مسلح در سوریه صورت می‌گیرد.

متن این مصاحبه در زیر می آید:

فارس: نظر شما درباره حوادثطرابلس چیست و چه کسانی در پشت این حوادثقرار داردند؟

حوادثمجدد منطقه شمال کشور در راستای طرحی است که طرف‌های محلی و منطقه‌ای در آن دخالت دارند و هدف از آن اشاعه هرج و مرج در لبنان و منطقه و دسته‌بندی‌های فرقه‌ای است که با هدف ضربه زدن به وحدت جامعه ملی و وحدت قومی لبنان انجام می‌گیرد و در پشت این حوادثنیز ائتلاف آمریکایی - غربی - صهیونیستی قرار دارد و قدرت‌های محلی عربی نیز ابزاری برای اجرای این طرح‌ خرابکارانه هستند.

فارس: چه کسی از این درگیری‌ها و فتنه‌های طائفه‌ای سود می‌برد؟

در درجه اول این حوادثبه نفع رژیم صهیونیستی است که در قلب جهان عرب و فلسطین قرار داده شد و به ضرر جامعه ملی و امنیت قومی ما امتداد یافته است و رویای مورد ادعای این رژیم تنها با تقسیم‌بندی جوامع عربی ما تحت عناوین طائفه‌ای، مذهبی و نژادی محقق خواهد شد.

فارس: آیا بین این درگیری‌ها با بحران سوریه و قاچاق سلاح و افراد مسلح به سوریه ارتباطی وجود دارد؟

بدون شک اشاعه هرج و مرج در شمال کشور که منطقه مجاور سوریه است با هدف تبدیل این منطقه به دروازه‌ای برای حمایت از گروه‌های مسلح در سوریه صورت می‌گیرد همچنانکه این امر زمینه را برای برخی گروه‌های افراطی که رویای تشکیل حکومتی با قلمرو وسیعی از شمال لبنان گرفته تا موصل عراق را در سر می‌پرورانند، فراهم می‌کند و این رویاها قابل فهم است زیرا آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌خواهند دولت‌های کوچک دارای ماهیت دینی یا مذهبی و فرقه‌ای تشکیل دهند.

فارس: نظر شما درباره موضوع ربوده شدن زائران لبنانی در سوریه و برخی اتباع سوری در لبنان چیست؟

قضیه ربوده شدن زائران لبنانی در سوریه به قضیه باج‌خواهی سیاسی تبدیل شده است و به نظر می‌رسد که هدف از آن ایجاد تنش در صحنه لبنان بوده است؛ روابط بین دو ملت سوری و لبنانی روابط برادرانه نشأت گرفته از قومیت واحد است که روابط عمیقی را بوجود آورده است که قطع پیوندهای آن با عملیات ربایش اتباع لبنانی در سوریه از سوی گروه‌های مسلح و واکنش‌های مربوط به آن امکانپذیر نیست و ما امیدوار هستیم که این حوادثباران‌های تابستانی گذرا باشند و بازتاب‌هایی در روابط برادرانه دو ملت برادر که در سرنوشت و مصیر متحد هستند، نداشته باشد.

وی افزود: ما از تمامی گروهها میخواهیم که به دام باجخواهی سیاسی که برخی گروهها سعی در آن دارند، گرفتار نشوند و هدف این گروهها نیز ضربه زدن به روابط برادرانه دو ملت سوری و لبنانی و خدمت به اهداف خارجی است.