به گزارش افکارنیوز، کیهان نوشت: به گزارش العالم، این روزنامه انگلیسی تاکید کرد: افزایش حملات هواپیماهای بدون خلبان و کاهش حمایتها، شرایط نامناسبی را برای مزدوران عرب طالبان در مناطق قبیله نشین پاکستان به وجود آورده است.

این روزنامه افزود: حدود ۲۵۰ تن از مزدوران که اکثر آنها از کشورهای عربی هستند در ماه های اخیر پاکستان را ترک کرده اند و برخی از آنها به خانواده هایشان وعده بازگشت داده اند؛ برخی نیز سلاح و دارایی های خود را فروخته اند.

براساس این گزارش، خروج مزدوران عرب طالبان از پاکستان برای عزیمت به سوریه، در گذشته نیز به سوی لیبی و مصر تکرار شده بود؛ این در حالی است که فرماندهان طالبان تاکید کرده اند که این موضوع تاثیر زیادی بر عملیات این گروه در پاکستان نمی گذارد.

در همین حال امین حطیط کارشناس نظامی و راهبردی انسانی با بیان اینکه «ارتش آزاد سوریه دروغی بیش نیست»، گفت: این عنوان پوششی برای فعالیت تروریست های القاعده است و هیچ ارتباطی با مردم یا ارتش سوریه ندارد.

حطیط خاطر نشان کرد: القاعده ضد آمریکا عمل نمی کند؛ و آمریکا تا این لحظه از روند جنگ سوریه رضایت دارد به همین دلیل مانع از گفت وگو در این کشور می شود اما هنگامی که احساس کند اوضاع از کنترلش خارج شده، برای کنترل بحران به مذاکره تن می دهد.
حطیط تاکید کرد: آمریکا نمی خواهد بحران سوریه حل شود، بلکه به دنبال آن است که ارتش سوریه را که آخرین ارتش عربی ضد رژیم صهیونیستی است نابود کند؛ چرا که دیگر ارتش های عربی را قبلا نابود کرده است.

از سوی دیگر روزنامه فلسطینی المنار از نشست محرمانه مقامات اطلاعاتی آمریکا، ترکیه و عربستان در آنکارا خبر داد و نوشت: محور اصلی این مذاکره، چگونگی اعزام عناصر تکفیری و اعضای القاعده از کشورهای لیبی و پاکستان و یمن به سوریه بوده است. در این نشست بندربن سلطان، رئیس استخبارات سعودی و معاون سازمان سیا حضور داشته و تماس هایی نیز با دوحه و پاریس در حین برگزاری مذاکره گرفته شده است.

روزنامه مذکور از قول منابع مطلع نوشت: شرکت کنندگان در این نشست بر افزایش تجهیز مخالفان نظام سوریه به سلاح و همچنین افزایش پایگاه های جاسوسی در مرزهای ترکیه تاکید کرده اند تا مخالفان که مجبور می شوند به دلیل ناامنی و اقدامات تروریستی کشور را ترک کنند در این پایگاه ها ساکن و به ارتش آزاد سوریه ملحق شوند.
«بندر بن سلطان» با ارائه طرحی در این نشست خواسته است تا در عراق نیز عملیات تروریستی افزایش یابد تا از راهبرد این اقدامات تروریستی به دولت عراق فشار وارد شود تا علیه دولت سوریه موضع گیری کند.
در این نشست «بندربن سلطان» تصریح کرد دولت سعودی از مقاومت دولت سوریه و موفقیت ارتش این کشور در پاک سازی شهرهای این کشور از تروریست ها نگران است.
يادآور مي شود اندرس فوگ راسموسن دبيركل ناتو اخيرا در اظهاراتي تاكيد كرد: سوريه شبيه ليبي نيست و من مخالف چنين تشبيهي هستم. سوريه نياز به راه حل سياسي دارد. ناتو در ماجراي ليبي حمايت كشورهاي منطقه و شوراي امنيت را با خود داشت.