به گزارشافکارنیوز، فارس به نقل از روزنامه دیلی‌تلگراف نوشت: یکی از مقامات واتیکان نسبت به اقدامات صهیونیست‌های تندرو علیه مسیحیان ساکن سرزمین‌های اشغالی ابراز نگرانی کرده و از رژیم‌صهیونیستی به دلیل عدم برخورد با چنین رفتارهایی، انتقاد کرد.


بی‌تفاوتی پلیس نسبت به توهین به ادیان


کشیش «پیرباتیستا پیزابلا» نماینده واتیکان و متولی امور مسیحیان سرزمین فلسطین، ضمن انتقاد از انفعال پلیس رژیم‌صهیونیستی در برابر اقدامات ضدمسیحی صهیونیست‌های تندرو، می‌گوید عدم واکنش پلیس و فرهنگ تحصیلی که دانش‌آموزان را به برخورد تحقیرآمیز با مسیحیان تشویق می‌کند، زندگی را برای بسیاری از مسیحیان اسرائیل، به صورتی فزاینده غیرقابل تحمل کرده است.

صحبت‌های پیزابلا که در نوع خود غیرمعمول به شمار می‌آید، چند روز پس از آن انجام شد که صهیونیست‌های تندروی حامی شهرک‌نشینان به یکی از عبادتگاه‌های مسیحیان در شهر «لاترون» حمله کردند.

این افراد، درب این عبادتگاه را به آتش کشیده و روی دیوارهای آن شعارها و توهین‌هایی به حضرت مسیح(ع) نوشته‌اند.



* دیوارنویسی‌های توهین‌آمیز علیه مسیحیت

البته این اولین بار نیست که صهیونیست‌ها به کلیساها و اماکن مذهبی مسیحیان حمله می‌کنند. صهیونیست‌‌ها در سال جاری چندین بار دیگر اقدام به شعارنویسی و تخریب اماکن مقدس کرده بودند، که از جمله می‌توان به حمله‌ای که گروه‌های تندرو به «صومعه صلیب» اشاره کرد. این بنا در قرن یازده میلادی ساخته شده و برای مسیحیان از اهمیت بالایی برخوردار است.

در آن حمله نیز، صهیونیست‌ها روی دیوارهای این بنا شعار «مرگ بر مسیحیان» و دیگر شعارهای ضدمسیحیت را نوشته بودند.

پیزابلا که خود رئیس راهبان فرقه فرانسیس نیز هست، از پلیس اسرائیل به دلیل ناتوانی در شناسایی عاملان این حملات انتقاد کرده است.

آموزش نفرت از ادیان دیگر در مدارس صهیونیست‌ها

اما مهمترین موضوعی که وی به آن اشاره می‌کند، آموزه‌هایی است که در مدارس یهودیان ارتودوکس افراطی به کودکان تدریس می‌شود، است. در این مدارس، به دانش‌آموزان به عنوان یک الزام اعتقادی گفته می‌شود که در صورت برخورد با هریک از مقامات کلیساهای مسیحی، با آن‌ها بدرفتاری کنند.

به گفته پیزابلا، این آموزش‌ها منجر به آن شده تا یهودیان ارتدوکس افراطی، هر روز به روحانیون مسیحی توهین کنند.

وی می‌گوید که همین امر مسیحیان را به قربانیان دم دستی و راحتی برای کسانی تبدیل کرده که در حال مبارزات سیاسی هستند.

پیزابلا و دیگر رهبران مسیحیان سرزمین‌های اشغالی در بیانیه‌ای که این هفته در محکومیت این رفتارها منتشر کردند، آورده‌اند: «متاسفانه، آنچه که در «لاترون» اتفاق افتاد، تنها حمله‌ای دیگر از مجموعه حملاتی است که مدت‌هاست علیه مسیحیان و محل‌های عبادت آن‌ها انجام می‌شود».

در ادامه این بیانیه آمده است: «آن‌هایی که این شعارهای نفرت‌بار را روی دیوارها نوشته‌اند، می‌خواهند عصبانیت خود از جمع شدن شهرک‌های غیرقانونی یهودیان در کرانه باختری را ابراز کنند. اما چرا این خشم را به سمت مسیحیان و محل‌های عبادت آن‌ها روانه می‌کنند؟»


«چه نوع نفرتی از مسیحیان در مدرسه و خانه به آن‌ها منتقل شده؟ وقت آن رسیده که مسئولان برای پایان دادن به این خشونت‌های بی‌معنی اقدامی کنند و از اینکه در مدارس احترام به هرآنکس که این سرزمین را خانه خود می‌داند، آموزش داده می‌شود، اطمینان کسب شود».

پیزابلا پیش از این، در اوایل سال نیز با ارسال نامه‌ای به «شیمون پرز» رئیس رژیم‌صهیونیستی، خواستار اقدامی در این زمینه شد، که به گفته پیزابلا، تاکنون اسرائیل در این زمینه اقدامی نکرده و تعهد به جامعه مسیحیان را جدی نگرفته است.

رفتارهای نژادپرستانه صهیونیست‌ها، نه تنها مسلمانان بلکه مسیحیان را نیز شامل شده و همین امر موجب بروز اختلافات داخلی در اسرائیل شده است.

هرچند که بروز چنین رفتارهایی از صهیونیست‌هایی که شخصی نظیر «عوادیا یوسف» خاخام ارشد آن‌ها به شمار می‌آید، دور از انتظار نیست.

* عوادیا یوسف خاخام تندروی صهیونیست‌ها


«عوادیا یوسف» که رهبری مذهبی صهیونیست‌ها را بر عهده دارد، بر این عقیده است که یهودیان مردمان درجه یک دنیا هستند، و پیروان دیگر ادیان تنها برای خدمت به این مردمان درجه یک، آفریده شده‌اند. وی پیش از این هم ایرانی‌ها را شیطان و فلسطینی‌ها را مار خطاب کرده و برای نابودی آن‌ها دعا کرده بود.