به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، پایگاه خبری «سی‌بی‌سی» کانادا در گزارشی به بررسی دلایل تصمیم کانادا برای بستن سفارتخانه خود در تهران و قطع روابط دیپلماتیک با ایران پرداخت و نوشت: کارشناسان روابط بین‌الملل، اطلاعیه کانادا درباره کاهش روابط دیپلماتیک با ایران را تعجب‌آور و حتی بی‌سابقه عنوان کردند.

علت تصمیم کانادا مشخص نیست

در همین راستا بود که «جیمز دوین»، کارشناس مسائل ایران در دانشگاه «مانت آلیسون» در «ساکویل» به «سی‌بی‌سی» گفت: این اقدام به حادثه‌ای خاص یا واکنش به بحرانی حاد در روابط این دو کشور ارتباط ندارد.

در ادامه این مطلب آمده: ‌ در بیانیه «جان برد»، وزیر خارجه کانادا فهرستی از نارضایتی‌های قدیمی ذکر شده، اما بیان نشده دقیقا کدام موضوع باعثاین اقدام عجیب بوده است. او گفته، ایران به کنوانسیون وین و وظیفه خود برای تضمین امنیت پرسنل دیپلماتیک احترام نمی‌گذارد که احتمالا اشاره آن به ماجرای سفارت انگلیس در تهران است.

جان برد همچنین به امنیت دیپلمات‌های کانادایی اشاره کرده، این در حالی است که «جان موندی»، سفیر سابق کانادا در گفت‌وگو با «سی‌بی‌سی» متذکر شد، دولت کانادا هیچ اطلاعاتی درباره تهدیدات خاص در این باره اشاره نکرده است.

وزیر خارجه کانادا حتی در مصاحبه با «خانه رادیو» ‌ شبکه سی‌بی‌سی تاکید کرد، درباره امنیت زنان و مردان شاغل در سفارت کانادا نگرانی‌هایی وجود دارد. زمانی که از او سئوال شد آیا اتفاق خاصی رخ داده، ‌ وی اذعان کرد، تهدید مستقیم و یا خطر امنیت فزاینده‌ای وجود نداشته است!

در همین رابطه نیز «جانیس استین»، کارشناس امور خاورمیانه و مدیر گروه امور جهانی در دانشگاه تورنتو به سی‌بی‌سی گفت: همزمان با افزایش تحریم‌ها علیه ایران، اقدام کانادا به امنیت پرسنل دیپلماتیک این کشور در تهران مربوط می‌شود چراکه در صورت خشم مردم، کارکنان دیپلماتیک کانادا هدف اولیه خواهند بود.

حتی انگلیس همه روابط خود با ایران را تعلیق نکرد

این پایگاه خبری در بخش دیگری از گزارش خود به بسته شدن سفارت انگلیس در تهران در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد و نوشت: ‌ حتی پس از آنکه سفارت انگلیس در تهران بسته شد، ‌ لندن همه روابط دیپلماتیک خود با ایران را به حالت تعلیق در نیاورد، هر چند همه دیپلمات‌های ایرانی را از خاک خود بیرون راند.

در آن زمان، ‌ «نیک کلگ»، معاون نخست وزیر انگلیس در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اعلام کرد: اقدام انگلیس به معنای قطع همه روابط دیپلماتیک با ایران نیست و همین طور به این معنا نیست که قاطعیت ما برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای این کشور کاهش یافته است.

برگزاری اجلاس غیرمتعهدها علت اقدام کانادا بود

در این گزارش آمده: ‌ اما سئوال اینجاست چرا کانادا اکنون روابط خود با ایران را به حالت تعلیق درآورده است؟

«جیمز دوین»، کارشناس مسائل ایران در دانشگاه «مانت آلیسون» به جنبش عدم تعهد در تهران اشاره کرد و گفت: این اجلاس موفقیت چشمگیری برای ایران نبود، اما نشان داد ایرانی‌ها به میزانی که غربی‌ها امیدوارند، منزوی نشده‌اند.

در این گزارش با اشاره به اینکه غرب در تلاش است تا تهران را بر سر برنامه هسته‌ای ایران منزوی کند، به نقل از جیمز دوین، کارشناس مسائل ایران آمده: ‌ احتمالا کانادا در تلاش است تا به ایران این پیام سمبولیک را ارسال کند که پس از نشست نم ایرانی‌ها نباید این گونه نتیجه‌گیری کنند که انزوای آنها به پایان رسیده یا اینکه آنها می‌توانند از فشار غربی‌ها بگریزند.

علت انتخاب روسیه برای اعلام خبر قطع روابط کانادا با ایران

پایگاه خبری سی‌بی‌سی در بخش دیگری از گزارش خود به علت برگزیده شدن روسیه به عنوان مکان اعلام این خبر اشاره کرد و به نقل از «جان موندی»، سفیر سابق کانادا نوشت: زمان و روشی که کانادایی‌ها برای بیان این خبر(بسته شدن سفارت) انتخاب کردند ماهرانه بود چراکه آنها روسیه را برای اعلام این خبر برگزیدند؛ کشوری که قاطع‌ترین حامی راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مسئله هسته‌ای ایران است. از این رو، اطلاعیه کانادا انتقاد از سیاست مسکو در قبال تهران به شمار می‌آید.



تعطیلی بخش کنسولی سفارت ایران در کانادا

طبق این گزارش، ‌ احتمال دارد زمان اعلام این مطلب به خروج آخرین دیپلمات کانادایی از ایران نیز ارتباط داشته باشد. جان برد این خبر را در روسیه اعلام و این سئوال را به وجود آورد که آیا برای این اقدام کانادا فوریتی وجود داشته است.

«رای بویسورت» که تا آوریل سال ۲۰۱۲، معاون مدیر خدمات اطلاعات امنیتی کانادا بوده در این رابطه گفت: ‌ «اقدام کانادا بی‌سابقه بود زیرا این ماجرا معمولا در شرایط بسیار حاد اتفاق می‌افتد. نکته قابل تامل اینکه، کانادا در این گونه اقدامات مربوط به سیاست خارجی، معمولا پیشگام نیست».

تصمیم کانادا ارتباطی با حمله به ایران ندارد

نکته اینکه برخی کارشناسان از جمله «نیاز سلیمی»، ‌ رئیس شورای جامعه ایرانی – کانادایی احتمال اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را عامل تصمیم کانادا عنوان کردند. این در حالی است که جان برد، وزیر خارجه کانادا تاکید کرد: آمریکا و اسرائیل هیچ تذکری در این رابطه به دولت اوتاوا نداده‌اند بنابراین با قاطعیت می‌گویم زمان این تصمیم‌گیری به هیچ اقدامی برای حمله فوری به ایران ربط ندارد.

جیمز دوین، کارشناس مسائل ایران نیز با اشاره به اینکه اقدام نظامی علیه ایران مطرح نیست، گفت: علائم و نشانه‌ها نشان نمی‌دهد که اسرائیل و آمریکا در حال حاضر قصد حمله به ایران را دارند. به خصوص، آمریکایی‌ها تا پایان انتخابات ریاست جمهوری وارد هیچ گونه درگیری نمی‌شوند.

جانیس استین، کارشناس امور خاورمیانه نیز در این باره گفت: معتقدم تصمیم کانادا واکنش به اطلاعات نظامی درباره حمله نظامی به ایران نیست.

قطع روابط اوتاوا با تهران تاثیری بر ایران ندارد

اما جالب توجه‌ترین بخش این گزارش به بخش میزان تاثیرگذاری اقدام کانادا بر ایران مربوط می‌شود. پایگاه خبری سی‌بی‌سی با اشاره به اینکه اقدام دولت کانادا تاثیر اندکی بر ایران خواهد داشت به نقل سخنان جیمز دوین پرداخت و نوشت: ایرانی‌ها در کل کانادا را به عنوان بازیگری مهم تلقی نمی‌کنند، به ویژه اینکه روابط اقتصادی کانادا با جمهوری اسلامی ایران بسیار ضعیف است.

«کن تیلور» سفیر کانادا در ایران در زمان تسخیر سفارت آمریکا به سی‌بی‌سی گفت، با تصمیم اوتاوا برای تعلیق روابط دیپلماتیک موافق نیست. وی افزود: با توجه به موقعیت کانادا به عنوان بازیگری بین‌المللی، بسیار حائز اهمیت است که کسی داخل ایران باشد تا بتواند رخدادهای این کشور را تفسیر کند.

جان موندی نیز در این رابطه گفت: در حال حاضر دیگر ما قادر به برقراری رابطه مستقیم و دولت با دولت با ایران نیستیم.