پایان دادگاه ژنرال‌های ترکیه اعلام شد

به افکارنیوزبه نقل از فارس، دادگاهی که در ترکیه معروف به پرونده کودتای بالیوز(کودتای پتک) دو سال پیش آغاز شده بود دقایقی پیش با حکم دستگیری و زندانی ۸۰ تن ژنرال بلند پایه و آزادی ۳۴ افسر بلند رتبه به پایان رسید.

۲۵۰ تن از فرماندهان بلند رتبه ترک نیز بدون ابراز دلیل در دادگاه در زندان به سر خواهند برد.

سه سال پیش عملیات دستگیری گسترده‌ای توسط اردوغان نخست وزیر ترکیه علیه افسران بلند پایه ارتش این کشور آغاز شده بود. این افسران متهم به اقدام به کودتا علیه دولت شدند که مهمترین این اقدامات معروف به اقدام کودتای نظامی به نام ترک بوده است.

دقایقی پیش دادگاه فلوری در استانبول با اعلام حکم خود وضعیت ۳۳۰ تن از نظامیان و ماموران اطلاعاتی بلند پایه ترکیه را اعلام کرد.

با این حکم ۳۴ تن از بازداشت شدگان آزاد و ۸۰ تن از آنها حکم زندان گرفته و ۲۵۰ تن از بازداشت‌شدگان که بین آنها تعداد زیادی ژنرال و افسران جنگی بلند رتبه وجود دارد ادامه خواهد داشت.

بین این ژنرال‌ها ۳ اسم مهم به چشم می‌خورد ارتشبد چنین دوغان، ارتشبد ابراهیم سرتیانا و ارتشبد اوزن اورنک محکوم به حبس ابد شده و پس از اعتراض وکلای ملت نظامی این حکم به ۲۰ سال زندان و اعمال شاقه تقلیل یافت.

وکلای ارتشبد‌های زندانی شده دقایقی پیش در گفت‌وگو با رسانه اعلام داشتند: ما ۵ ماه است که از طرف دادگاه دعوت نشده و در بازخواست متهمان خود حضور نداشته‌ایم.

آنها ادامه دادند: در ترکیه دیگر حقوق و عدالت مرده است. این حکم قطعا با دخالت قدرت‌های خارجی و به علت عدم تسلیم شدن به آمال آنها صورت گرفته است. تمام مدارک ارائه شده توسط دادگاه و دادستان‌ها جعلی و دروغ است.

جالب توجه است ۳ روز قبل از برگزاری این دادگاه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ژنرال دمپسی و رئیس سی آی ای ژنرال پترائوس به آنکارا آمده و با نخست وزیر و فرمانده ستاد مشترک ترکیه دیدارهای محرمانه داشتند.

آقای دوقو پرنیچک رئیس حزب کارگر ترکیه که به اتهام شرکت در این کودتاهای نظامی علیه اردوغان نخست وزیر ترکیه هم اکنون همراه فرماندهان نظامی زندانی است سال گذشته در دادگاه اعلام داشته بود که این عملیات در واقع توسط آمریکا علیه ارتش ترکیه صورت گرفته و هدف آن تسویه و بر کناری افسران بلند پایه ترک است.

تعدادی از نزدیکان این افسران و برخی از نویسندگان معروف ترک نیز در اظهارات خود به همین نکات مهم اشاره کرده و می‌گویند: این دستگیری‌ها که از ۳ سال پیش آغاز شده است به دستور آمریکا صورت گرفته و علت آن عدم تسلیم شدن افسران بلند پایه ترک در برابر درخواست آمریکا مبنی بر دخالت نظامی ترکیه و سوریه و ایران است.

بسیاری از سازمانهای غیر دولتی و گروههای چپ گرای ترکیه در اعلانات رسمی خود مردم ترکیه را برای فردا روز شنبه در سه شهر بزرگ ترکیه استانبول، ازمیر و آنکار به راهپیمایی و محکوم کردن دولت اردوغان دعوت کردند.