به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از پایگاه خبری «عراق القانون» نوشت: «علی الموسوی» یکی از مشاوران نزدیک به «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که وی به زودی در ماه اکتبر، به روسیه و چک سفر خواهد کرد.

وی افزود به دلیل مسائل امنیتی، زمان دقیق این سفر تنها یک یا دو روز پیش از انجام آن، اعلام می‌شود.

بر اساس این گزارش، تعدادی از وزرا و مقامات مسئول عراقی از جمله سرپرست وزارت دفاع عراق یعنی «سعدون الدلیمی»، مالکی را همراهی خواهند کرد.

موسوی تاکید کرد که هیچ تعارض و تناقضی میان توافقنامه راهبردی بغداد و آمریکا و امضای قراردادهای تسلیحاتی با سایر کشورها وجود ندارد. لذا دولت عراق، هر توافقنامه‌ای که بخواهد در راستای منافع کشورش با هر کشور و دولتی امضا می‌کند و هیچ دولتی در این مسیر دولت ممنوعه به شمار نخواهد رفت و ما خواهان روابط حسنه با تمامی دولت‌ها هستیم.

وی به جزئیات و اهداف این سفر هیچ اشاره‌ای نکرد اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که دلیل سفر مالکی به روسیه، اهمال آمریکایی‌ها در مسئله اجرای قراردادهای تسلیحاتی امضا شده میان بغداد و واشنگتن و تلاش بغدادبرای رهایی از فشارهای آمریکا است. دلیل این اهمال و رکود در عملکرد واشنگتن در تحویل تجهیزات نظامی و تسلیحاتی به بغداد نیز، تلاش‌های «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق علیه قراردادهای امضا شده در این باره است. بارزانی تلاش می‌کند تا واشنگتن را متقاعد کند که نباید ارتش عراق مانند ارتش رژیم سابق این کشور، توانمند باشد.

این کارشناسان اعلام میکنند که مالکی در این سفر برخی پروندههای خارجی از جمله پرونده سوریه و طرح ابتکاری عراق درباره حل بحران این کشور را با مقامات روس، بررسی خواهد کرد.