به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، امروز در رسانه های عربی گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل درباره تاثیر تحریمها بر مردم ایران بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین برخی از رسانه گفتگوی نبیل العربی درباره روابط ایران و مصر را مورد توجه قرار داده اند.

پرسش دردسرساز برای نبیل العربی

" نبیل العربی " دبیرکل اتحادیه عرب و وزیر امور خارجه اسبق مصر در گفتگو با روزنامه الاهرام که امروز منتشر شده در پاسخ به دو سوال به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد کمیته چهارجانبه با حضور ایران، مصر، عربستان و ترکیه در حل بحران سوریه و نقش آفرینی اتحادیه عرب در این مسئله، اظهار داشت: اتحادیه عرب دخالتی در این کمیته ندارد، البته تلاشهای کمیته چهارجانبه برای رسیدن به توافق تاکنون به در بسته خورده است. اما در هر حال برای رسیدن به توافق در حل این مشکل(سوریه) حضور ایران ناگزیر است.

خبرنگار روزنامه الاهرام در ادامه این سوال را از نبیل العربی پرسید؛ شما در زمانی که وزیر امور خارجه مصر بودید از جهتگیری مصر به سوی عادی سازی روابط دیپلماتیک با ایران سخن گفتید که واکنشهای کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را در پی داشت. چرا از زمانی که به اتحادیه عرب آمده اید صحبتی درباره نزدیکی به ایران مطرح نشده است؟

نبیل العربی در پاسخ به این سوال طولانی اظهار داشت: نزدیکی روابط به دو طرف بازمی گردد. من از شما می خواهم به جای نزدیکی روابط از همکاری و تعامل صحبت کنید، چون اتحادیه عرب کشور محسوب نمی شود.

البته من در زمانی که وزیر امور خارجه بودم این سوال را مطرح کردم که آیا ایران دشمن مصر است؟ و گفتم که ایران دشمن نیست، در واقع مصر پس از پیروزی انقلاب ۲۵ ژانویه دشمن ندارد، اما هر کشوری بخواهد با ما دوست شود باید صداقتش را به اثبات برساند. وزیر امور خارجه ایران هفته پیش با من در دفترم دیدار کرد و من این دیدار را با ملاقاتی در نیویورک پاسخ دادم.

دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه به تکرار ادعاها و اتهامات نخ نما شده علیه ایران پرداخت و مدعی شد: به نظر من ایران دو مشکل دارد، نخست اینکه در امور داخلی کشورهای عربی دخالت می کند و دوم اینکه در تلاش برای گسترش تشیع است. من از آنها می خواهم برای بهبود روابط دوستانه دست از این دو اقدام بردارند.

رد ادعای دروغین مردم‌دوستی غرب

در حالی که اتحادی اروپا برای تصویب تحریمهای جدید علیه جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی ادعای کشورهای غربی در این زمینه که تحریمها به ملت ایران آسیب نمی زند را رد کرد.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد روز گذشته در گزارشی اعلام کرد: تحریمها علیه ایران در راه رسیدن کمکهای دارویی به ویژه برای بیماران سرطانی، دستگاه تنفسی و قلبی در ایران، مشکل ایجاد کرد است.

وی در ادامه این گزارش تاکید کرد: این تحریمها سبب افزایش تورم، افزایش قیمت کالاهای اساسی و انرژی، بالا رفتن میانگین بیکاری و فقدان مواد ضروری و به ویژه دارویی شده است.

بان کی مون خاطرنشان کرد: حتی شرکتها برای انجام صادرات مواد غذایی و دارویی به ایران از یک کشور سوم، دچار مشکل در مبادلات بانکی خود هستند.

به گزارش الجزیره، انتقادات بان کی مون از تحریمهای کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی مطرح شده که کشورهای اروپایی طی روزهای اخیر رایزنی برای تشدید تحریمها علیه ایران را که شامل بخش صنعت، انرژی، بانک و حتی گاز می شود را آغاز کرده اند.

تلاشهای موفقیت آمیز ایران برای حل بحران سوریه

رسانه های عربی امروز در گزارشهای متعددی به ادامه رایزنی های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه اشاره کرده اند.

روزنامه السفیر لبنان در گزارشی به سفر اخیر معاون اول رئیس جمهوری ایران به ترکیه اشاره کرده که طی آن بار دیگر بر مواضع تهران در زمینه حل سیاسی بحران سوریه تاکید شد.

در این گزارش آمده است: تهران معتقد است حل بحران سوریه از طریق ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی ممکن نیست و این اقدامات تنها بر شدت بحران خواهد افزود.

خاطرنشان می شود کمیته چهارجانبه حل بحران سوریه همچنان به تلاشها برای حل سیاسی این مسئله ادامه می دهد و طی هفته های اخیر از شدت نآارامی ها در سوریه کاسته شده است.