به گزارشافکارنیوز، «وحید العقاد»، استاندار حلب در گفت‌وگو با فارس، آخرین وضعیت امنیتی و میدانی حاکم بر این شهر و از جمله آخرین وضعیت مسجد جامع اموی حلب را تشریح کرد که بعد از ظهر شنبه این هفته با حمله تروریست‌های مسلح مواجه شده بود.

العقاد درباره مسجد جامع اموی حلب تاکید کرد که پاکسازی این مسجد از تروریست‌های مسلح به پایان رسیده و ارتش سوریه با اجرای یک عملیات دقیق شمار زیادی از تروریست‌های مسلحی که به این مسجد حمله کرده و در آن سنگر گرفته بودند، را به قتل رساند.

استاندار حلب تاکید کرد که مسجد حلب از جمله بناهای تاریخی و اسلامی و میراثفرهنگی این شهر است و متاسفانه مورد حمله تروریست‌های مسلح قرار گرفته و آتش زدن و تخریب بخش‌هایی از این مسجد، به آن خسارات قابل توجهی وارد کرده است.

تروریست‌ها با حفر تونل، مخفیانه وارد مسجد شدند

عقاد ادامه داد: بسیاری از خطبای مساجد و علمای دین و شیوخ سوریه با دیدن خسارات وارده به این مسجد تاکید کردند که ترمیم مسجد اموی از جمله اولویت‌های آنها در مرحله آتی خواهد بود، اما آنچه اکنون مهم می‌نماید، اینکه ارتش سوریه مسجد اموی را از وجود تروریست‌های مسلح پاکسازی کرد.

وی درباره نحوه ورود تروریست‌های مسلح به مسجد جامع اموی شهر حلب گفت: تروریست‌ها با علم به اینکه نیروهای ارتش سوریه در داخل مسجد حضور ندارند و این مسجد تنها از بیرون محافظت می‌شود، با حفر یک تونل طولانی از منطقه قدیمی شهر حلب به داخل مسجد را یافتند، به گونه‌ای که یک سر این تونل به مناطق قدیمی شهر حلب متصل می‌شد و سر دیگر از محراب مسجد اموی سردر می‌آورد.

استاندار حلب افزود: تروریست‌های مسلح به این ترتیب و به صورت مخفیانه وارد مسجد شدند و خساراتی به مسجد وارد کردند تا به این ترتیب نیروهای ارتش سوریه را به این اقدامات خرابکارانه متهم کنند. اما ساعاتی پس از ورود تروریست‌های مسلح، نیروهای ارتش سوریه مسجد اموی را به محاصره خود درآوردند و آن را از وجود تروریست‌های مسلح پاکسازی کردند.

اوضاع فعلی شهر عقاد مناسب است

اما درباره اوضاع عمومی شهر حلب عقاد گفت که هم اکنون اوضاع کلی حاکم برشهر حلب را می‌توان بسیار خوب توصیف کرد، به ویژه آنکه ارتش کنترل بسیاری از مناطق را به دست گرفته و در مناطق دیگر نیز پیشروی ارتش چشمگیر بوده است.

وی در این‌باره که چرا عملیات نیروهای مسلح سوریه در حلب به کندی پیش می‌رود، گفت: این امر دلایل چندی دارد که مهمترین آن تمرکز ارتش بر جمع‌آوری اطلاعات از مراکز تجمع تروریست‌های مسلح در شهر و سپس حمله به این مراکز و از بین بردن آنها و گام برداشتن در پاکسازی مناطق حضور آنهاست.

ظرف روزهای آینده شاهد نبردهای سرنوشت‌ساز ارتش سوریه در حلب خواهیم بود

استاندار حلب دلیل دیگر کندی عملیات ارتش در حلب را در این امر ملاحظه کرد که تمام گروهک‌های تروریستی توان خود را بر حلب متمرکز کرده‌اند تا به هر طریق ممکن آن را از دست ندهند و در این راه حتی از تروریست‌های بیگانه مانند اعراب و ترک‌ها نیز کمک گرفته‌اند، به همین دلیل ارتش سوریه با تامل و تدبر بسیار با این موضوع برخورد می‌کند، به ویژه آنکه این گروهک‌های تروریستی بین شهروندان و مناطق مسکونی آنها نیز نفوذ کرده‌اند، با این حال در طول این مدت خسارات سنگینی به آنها وارد شده است.

عقاد در پایان تاکید کرد که ظرف روزهای آینده شاهد نبردهای سرنوشتساز ارتش سوریه در حلب خواهیم بود و نیروهای ارتش در برابر کسانی که علیه کشور و دولت و مردم و ارتش سوریه اقدام میکنند، کوچکترین چشم پوشی و تسامح را نخواهد داشت.