به گزارش افکارنیوزبه نقل از پرس تی وی، به گفته روز دوشنبه(۲۴ مهر) یکی از مقامات در دفتر ریاست جمهوری، سین گشایش چینی دفتری را اجازه نخواهد داد «زیرا مطابق با میل مردم نیست.»

رییس جمهور میانمار این تصمیم را پس از آن گرفت که هزاران راهب در اعتراض به تمایل وی برای کمک به مسلمانان روهینگیا که در ایالت راخین در بحران به سر می‌برند، به خیابان‌ها آمدند.

بر پایه گزارش‌های رسیده، مسلمانان روهینگیا هم‌اکنون در محاصره سبعانه بودایان افراطی در مناطقی از مرکز میانمار، سیتوه و شهر مونگداو در ایالت راخین به سر می‌برند.

گزارش‌ها هم‌چنین می‌افزایند، حدود ۶۵۰ مسلمان در ماه‌های اخیر در راخین کشته شده‌اند. این درحالی است که ۱۲۰۰ تن دیگر مفقود شده و حدود ۸۰۰۰۰ تن بی‌خانه‌مان شده‌اند.

دولت اکثریت بودایی در میانمار از از شناسایی روهینگای‌ها سرباز می‌زند و آنان را مهاجران غیرقانونی می‌داند؛ در حالی که این مسلمانان از اوایل قرن هستم میلادی از ایران، ترکیه، بنگلادش و بوتان به این منطقه مهاجرت کرده بودند.

برپایه گزارش‌ها، از زمان ویران شدن ده‌کده مسلمانان به دست نیروهای دولتی و بودایی‌های افراطی در ۱۰ آگوست، هزاران مسلمان روهینگایی در شرایط بسیار فاجعه‌بار اردوگاه‌های پناهندگان زندگی می‌کنند.

مقامات حقوق بشر سازمان ملل اعمال خشونت نیروهای امنیتی میانمار را که به باور آنان به جای پایان دادن به ناآرامیهای قومی مسلمانان را هدف قرار دادهاند، محکوم کرده است.