به گزارش افکارنیوز، روزنامه کیهان نوشت: روزنامه واشنگتن پست در اين باره نوشت: خيلي ها نگرانند تنش در مرز سوريه و تركيه به نقطه آغاز جنگي منطقه اي تبديل شود، موضوعي كه به نظر مي رسد خواسته هيچ كس نيست. آنكارا به صورت ناخوشايندي خود را در خط مقدم تلاش هاي غرب براي سرنگوني رژيم بشار اسد يافته است.
این روزنامه اضافه کرد: دولت ترکیه در موضع گیری اولیه علیه دوست و هم پیمان سابق خود سوریه، سقوط فوری بشار اسد را پیش بینی می کرد اما این تصور غلط بود و خاک ترکیه به پایگاه اصلی تأمین گروه های معارض ومسلح سوریه تبدیل شد. ترکیه سپر بلای غرب در مخالفت با سوریه شد.
به نوشته لس آنجلس تایمز «با وجود لفاظی های خصومت آمیز اردوغان مردم ترکیه به شدت نگران گسترش درگیری ها هستند و نظرسنجی ها نشان داده که شهروندان ترک قاطعانه مخالف جنگ با سوریه هستند. خیلی ها تکروی ترکیه را اقدامی مخاطره آمیز در منطقه ای قابل انفجار حتی برای کشوری مانند ترکیه می دانند بخشی از نگرانی آمریکا نگرانی از احتمال افتادن تسلیحات پیچیده به دست القاعده و دیگر گروه های شبه نظامی است.
بسیاری از شهروندان ترکیه نیز نگران گرفتار شدن در باتلاق سوریه هستند.»
واشنگتن پست از قول «عبدالله بوزکورت» نویسنده روزنامه «زمان» چاپ ترکیه تصریح کرد: در شرایط نبود تمایل جدی جامعه بین المللی برای تسهیل سرنگونی دولت سوریه، به چه دلیل مردم ترکیه باید خود را درگیر چنین مسئله ای کنند؟ حقیقت این است که آمریکا علاقه ای به درگیر کردن جدی خود در منازعات سوریه ندارد.
روزنامه آمریکایی نوشت: ترکیه در ۱۰ سال گذشته به دلیل ثبات داخلی و دوری از کانون آشوب ها در منطقه در شرایطی امن بسر برده است اما دوران پیشرفت و آرامش نسبی در این کشور ممکن است با مداخله فزاینده آنکارا در درگیری سوریه که پایان روشنی برای آن متصور نیست و حتی ممکن است وخیم تر شود به پایان برسد.
در همین حال روزنامه سوئیسی تاگس آنسایگر در تحلیل موقعیت دولت ترکیه نوشت: نخست وزیر ترکیه در قبال بحران سوریه سردرگم است از جمله به این دلیل که آمریکا و ناتو نمی خواهند وارد جنگ مستقیم در سوریه شوند. اردوغان هم با وجود لفاظی ها نمی خواهد به تنهایی وارد جنگ شود.
«روزنامه سوئیسی تصریح کرد: آمریکا کمترین علاقه ای به شرکت در یک جنگ دیگر در خاورمیانه ندارد و این موضوع برای دیگر اعضای ناتو هم صدق می کند. در افکار عمومی ترکیه هم شوقی برای جنگ وجود ندارد بلکه برعکس، اکثریت مردم این کشور مخالف جنگ علیه سوریه هستند. اردوغان و داود اوغلو متهم شده اند که می خواهند رویای امپراتوری عثمانی را احیا کنند اما چنین رؤیاهایی اکنون جایی در میان واقعیات خاورمیانه ندارد.
روزنامه سوئیسی تأکید کرد: دولت ترکیه در این بازی خطرناک نمی خواهد وارد جنگ نیابتی شود زیرا هدف اصلی آنکارا ثبات ترکیه است.
اگر اين امر از بين برود شكوفايي اقتصادي در اين كشور نيز مي تواند خيلي سريع از بين برود و پاياني بر دولت اردوغان باشد.