"مارک هاوارد" منتقد و روزنامه نگار آمریکایی، در مقاله اخیر خود تحت عنوان "مطالعات نشان می دهد فاکس نیوز شما را احمق می کند." نوشت: نظر‏سنجی جدید از آمریکایی‏ها نشان می‏دهد که بینندگان "فاکس‏نیوز"، نسبت به دریافت کنندگان اخبار از سایر منابع، حجم بیشتری از اطلاعات بی اساس را دریافت می‏کنند.

به گزارش مشرق، مارک هاوارد ادامه می دهد: نظر‏سنجی منتشر شده دیگری حاکی از آن است که استفاده از فاکس نیوز در اطلاعات پایه مخاطب خود، اختلال ایجاد می‏کند.
نتیجه این تحقیق نشان می دهد که فاکس‏نیوز عمدا اطلاعات نادرست به بینندگان خود می‏دهد و این کار را به دلیل خاصی انجام می‏دهد. در هر موضوعی که در بالا عنوان شد، برای جمهوری‏خواهان منفعتی وجود دارد. حزب جمهوری‏خواه از جهالتی که فاکس‏نیوز به انتشار آن کمک کرده، بهره زیادی برده است و نتایج آن نیز در انتخابات اخیر آشکار شد. زیرا رای‏دهندگان تصمیماتشان را بر پایه اطلاعات نادرستی که از فاکس‏نیوز دریافت کرده بودند اتخاذ کردند.

به هر حال بقیه رسانه‏ها نیز بی‏تقصیر نیستند. " سی‏ان‏ان " و شبکه پخش اخبار در بسیاری از موارد تنها کمی بهتر عمل کردند. حتی " ام‏اس‏ان‏بی‏سی "(MSNBC) که بهترین رکورد را در دقت در اطلاع‏رسانی به بینندگانش داشته است عملکردش چندان بهتر نبوده است.

" نظرات عمومی جهانی " پروژه‌ای را از طریق موسسه " برنامه نگرش‏های دیپلماسی عمومی " در دانشگاه " مریلند " اجرا کرد که نظر‏سنجی انجام شده از رای‏دهندگان آمریکایی در آن نشان می‏دهد که بینندگان فاکس‏نیوز به میزان قابل توجهی اطلاعاتشان نادرست‏‏تر از استفاده‏کنندگان اخبار از سایر منابع است. به علاوه مطالعات نشان می‏دهد که افراد هر چه بیشتر در معرض فاکس‏نیوز قرار بگیرند میزان اطلاعات نادرستشان هم افزایش خواهد یافت.

نتیجه اینکه، هر چه بیشتر فاکس‏نیوز را تماشا کنی، کمتر خواهی یافت. یا باید بگوئیم، هر چه بیشتر فکر کنیم، می‏بینیم که خبر نادرست‏تر است. این مطالعات، مطالعات قبلی موسسه " برنامه نگرش‏های دیپلماسی عمومی " در مورد جنگ عراق را که نتایجی کاملا مشابه داشته است را تایید می‏کند.

نظر‏سنجی دیگری از " ان بی سی / وال استریت ژورنال "(NBC / Wall Street Journal poll) که در رابطه با مراقبت‏های بهداشتی از بعضی بینندگان فاکس‏نیوز صورت گرفت، نشان داد که مطالب ارائه شده تا چه حد خلاف واقع بوده و فاکس‏نیوز تنها یک ماشین تبلیغاتی است که به دروغ‏هایی که روز به روز در حال رشد است اختصاص داده شده است.
مارک هاوارد ضمن ارایه نتایج تحقیق می نویسد: در ۸ تا از ۹ سوال زیر، با توجه به درصد کسانی که اطلاعاتشان نادرست بود، فاکس‏نیوز جایگاه اول را پیدا کرد؛ در مورد سوال " طرح کمک به دارایی‏های مشکل‏دار "(TARP) - که توسط " جرج بوش " تصویب شده است - مقام دوم را کسب کرد، که نشان دهنده سطح بالایی از تقلب در روزنامه‏نگاری است.

لیست زیر مطالب نادرستی است که بینندگان فاکس‏نیوز آن را باور دارند:
*۹۱ درصد بر این باورند که مصوبه " بسته مشوق اقتصادی " – که از قوانین تصویب شده، به منظور کارآفرینی است - باعثافزایش نرخ بیکاری است.
*۷۲ درصد بر این باورند که " قانون اصلاح سلامتی " باعثافزایش کسری بودجه خواهد شد.
*۷۲ در‏صد بر این باورند که اقتصاد دارد بدتر می‏شود.
*۶۰ در‏صد معتقدند که تغییرات آب‏و‏هوایی رخ نداده است.
*۴۹ در‏صد بر این باورند که مالبات‏ بر در‏آمد افزایش یافته است.
*۶۳ در‏صد بر این باورند که مصوبه " بسته مشوق اقتصادی "، شامل کاهش مالیات نمی‏شود.
*۵۶ در‏صد باور دارند که " اوباما " آغاز‏گر برنامه نجات شرکت‏های " جنرال موتور " و " کرایسلر " از ورشکستگی بوده است.
*۳۸ در‏صد بر این باورند که اکثر جمهوری‏خواهان مخالف " طرح کمک به دارایی‏های مشکل‏دار "
(TARP) هستند.
*۶۳ در‏صد بر این باورند که " اوباما " در آمریکا متولد نشده است.

مارک هاوارد افزود: نتیجه‏ این مطالعات باید به طور گسترده‏ای منتشر شود. رقبای فاکس‏نیوز، باید این نتایج را به مردم گزارش دهند و تبلیغات مبارزاتی برجسته‏ای در مورد آن درست کنند. روز‏نامه‏ها و مجلات باید این مطالعات را در سراسر کشور چاپ کنند.
البته کار ساده‏ای نیست که به مردم هشدار دهیم که یک شرکت بزرگ خبری دارد افکار آنها را مسموم می‏کند.
نتیجه این مطالعات بار‏ها و بار‏ها مورد تایید قرار گرفته و ما شواهدی داریم که فاکس‏نیوز واقعیت‏ها را واژگون جلوه می‏دهد. این واقعیت که فاکس‏نیوز بسیار پر سر و صدا و در عین حال متقلب بوده و اثرات این تقلب و عدم صداقتش در انتخابات به عنوان یک فریب هدفمند نیز کاملا مشهود بوده است، واقعیتی است که هر آمریکایی باید از آن آگاه باشد. اگر رای‏دهندگان، انتخابشان بر اساس دروغ باشد، دموکراسی ما دیگر نمی‏تواند کارایی داشته باشد.