شورای امنیت با پیشنهاد ایران موافقت کرد

به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر و به نقل از الجزیره، شورای امنیت شب گذشته طی نشستی به اتفاق آرا با برقراری آتش بس در سوریه همزمان با عید قربان موافقت کرد.

بنابر این گزارش، در این طرح برقراری آتش بس سه روزه در سوریه از روز عید قربان(جمعه) پیشنهاده شده است و اعلام شد که این سه روز در صورت فراهم بودن شرایط ادامه پیدا خواهد کرد.

در ابتدای این نشست اخضر ابراهیمی در حالی که در قاهره حضور داشت، از طریق ویدئو کنفرانس اظهارات خود را مطرح کرد. وی تاکید کرد: هر گونه شکست دیگری در موضوع سوریه به بحرانی غیر قابل مهار منجر می شود که دامنه های آن به کشورهای همسایه نیر خواهد رسید.

وی با اشاره به بی اعتمادی دولت و مخالفان سوری به یکدیگر، افزود: دو طرف باید بدانند که گزینه نظامی با پیروزی هیچ کدام از آنها پایان نمی یابد.

" گرت روزنتال " رئیس دوره ای شورای امنیت با قرائت بیانیه ای درباره سوریه تاکید کرد: همانطور که بان کی مون و نبیل العربی پیش از این درخواست کرده بودند، اعضای شورای امنیت نیز انتظار دارند جامعه بین المللی نیز از پیشنهاد یاد شده حمایت کنند.

وی افزود: همه بازیگران منطقه ای و بین المللی باید نفوذ خود برای اجرای آتش بس و توقف خشونتها را به کار گیرند. رئیس شورای امنیت اولویت در آتش بس را به عهده دولت سوریه به عنوان طرف قدرتمند تر قرار داد دانست و همکاری کامل آنها را در همه اقدامات انساندوستانه خواستار شد.

" ویتالی چورکین " نماینده روسیه در شورای امنیت نیز پس از برگزاری نشست شورای امنیت از تصمیم دولت سوریه مبنی بر پایبندی به آتش بس در روز عید قربان خبر داد و گفت: امیدواریم آتش بس در روزهای پس از عید هم ادامه داشته باشد.

به گزارش النشره لبنان، " سرگئی لاوروف " وزیرامور خارجه روسیه در اظهاراتی تاکید کرد: روسیه امیدوار است که آتش بس در روز عید در سوریه تحقق یابد.

موافقت شورای امنیت با طرح برقراری آتش بس موقت در سوریه بازتاب گسترده در رسانه های منطقه ای و بین المللی داشته است.

شبکه بی بی سی عربی نیز در گزارشی اعلام کرد: در حالی که روسیه از استفاده مخالفان سوری از موشکهای آمریکایی خبر داده، شورای امنیت با برقراری آتش بس در این کشور موافقت کرد.

شبکه خبری روسیا الیوم نیز در گزارشی تاکید کرد: شورای امنیت از برقراری آتش بس در سوریه استقبال کرد و خواستار توقف دائمی خشونتهای در این کشور شد.

پایگاه روزنامه الحیات چاپ لندن نیز با پوشش این خبر، تاکید کرد: شورای امنیت با تایید آتش بس سه روزه در سوریه از طرفهای مختلف تقاضا کرده که از این فرصت برای انجام مذاکرات سیاسی و حل اختلافات بهره ببرند.

روزنامه الخلیج نیز در گزارشی اعلام کرد: با وجود تایید برقراری آتش بس در سوریه، دمشق امروز به طور رسمی موضع خود را دراین باره اعلام می کند.

خاطرنشان می شود طرح آتش بس در سوریه همزمان با عید قربان از سوی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شده و مورد حمایت اخضر الابراهیمی ، سوریه ، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه قرار گرفت.