بازتاب سخنان وزیر دفاع درباره پهپادهای ایرانی

به گزارش افکارنیوزبه نقل از تابناک، یکی از اخباری که از روز گذشته تاکنون بازتاب گسترده ای در سطح مطبوعات جهان داشته، سخنان وزیر دفاع ایران درباره فناوری پهپادهاست.

سایت خبری «آروتز شوا» با اشاره به سخنان سردار وحیدی به نقل از وی نوشته پهپادی اخیراً توسط حزب الله به درون حریم هوایی سرزمین های اشغالی نفوذ کرد، پیشرفته ترین پهپاد ایران نیست و نمونه های پیشرفته تر از آن نیز در اختیار ایران قرار دارد. وی همچنین گفته بود موفقیت حزب الله در به پرواز درآوردن این پهپاد بر فراز سرزمین های اشغالی، قدرت غیرواقعی و توهمی رژیم صهیونیستی را در هم شکسته و ضربه سنگینی به آن زد. آروتز شوا در ادامه مطلب خود توضیحات مختصری را درباره واقعه نفوذ پهپاد مذکور به سرزمین های اشغالی و اظهارات مقامات ایرانی درباره آن آورده است.

روزنامه های «نشنال» و «گالف تودی» امارات و «گالف تایمز» قطر از دیگر مطبوعاتی هستند که صبح امروز اقدام به انتشار این خبر کرده اند.


روزنامه «تایمز اسرائیل» یکی از مطالب خود را به برنامه دیدار مقامات ایران و آرژانتین برای گفت و گو درباره ابعاد انفجار در مرکز یهودیان بوینس آیرس در سال ۱۹۹۴ اختصاص داده است. به نوشته این روزنامه، در پی توافقات اولیه برای بحثدرباره این موضوع که در حاشیه جلسه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل حاصل شد، قرار است طرفین امروز در ژنو با هم دیدار کرده و درباره این موضوع گفت و گو کنند. ایران از سوی برخی کشورها و نیز رژیم صهیونیستی به دست داشتن در این حادثه متهم شده بود؛ اما همان گونه که تایمز اسرائیل نیز اشاره کرده، در سال ۲۰۱۱ مقامات ایرانی تمایل خود را به همکاری با آرژانتین برای تحقیق درباره این بمبگذاری اعلام کردند.


اما شماری از رسانه های جهان، از جمله خبرگزاری «رویترز»، خبر فرود اجباری دومین هواپیمای ایرانی در عراق را که روز گذشته انجام پذیرفت، به عنوان یکی از اخبار مهم مورد توجه قرار داده اند. رویترز با اشاره به این خبر نوشته عراق یک هواپیمای ایرانی که عازم سوریه بود را به منظور بازرسی جهت حمل احتمالی سلاح برای دولت سوریه مجبور به فرود کرده؛ اما در آن تنها کمک های انسان دوستانه یافت شده است. این دومین مورد از چنین اقدامی است که از زمان هشدار آمریکا به عراق مبنی بر عدم اجازه انتقال سلاح به سوریه، در مورد هواپیماهای ایرانی انجام می پذیرد.

«فاکس نیوز»، «عرب نیوز» و «تودی زمان» از جمله دیگر مطبوعاتی هستند که امروز اقدام به انتشار این خبر کرده اند.


در خبری اقتصادی، روزنامه دیلی استار لبنان به بررسی اثرات کنار گذاشتن ایران از بازار نفت جهانی پرداخته است. به نوشته این روزنامه، وزارت انرژی ایالات متحده بر اساس تخمین های تولید و مصرف ماه های سپتامبر و اکتبر اعلام کرده کنار گذاشتن ایران از بازار نفت جهانی، موجب افزایش شکاف میان عرضه و تقاضای جهانی خواهد شد. بر اساس گزارش این وزارتخانه، طی دو ماهی که ایران به واسطه تحریم از بازارهای غربی دور بوده، میزان مصرف روزانه نفت بسیار بیش از میزان تولید آن بوده است. بر این اساس، در صورت ادامه این روند، مسئله کمبود سوخت در آینده ای نزدیک به شکل حادتری در کشورهای مختلف بروز خواهد کرد.