رسوایی اطلاعاتی سازمانهای جاسوسی آمریکا در لیبی
سرویس بین الملل افکار نیوز

- وال استریت ژورنال روز جمعه از یک واقعه پرده برداشت. طبق گزارشوال استریت ژورنال، اکثر کارکنان دفتر کنسولگری آمریکا در بنغازی، شهری که در آن چهار دیپلمات آمریکایی همراه با کریستوفر استیونز کشته شدند، جاسوس بودند.

به گزارشافکارنیوز، طبق گزارش وال استریت ژورنال ۲۳ نفر از ۳۰ آمریکایی حاضر در بنغازی، کسانی بودند درپی حملات ۱۱ سپتامبر به استخدام سازمان سیا درآمده بودند.

درهمین زمینه، ویزلی وارک، یکی از پروفسورهای عالیرتبه در اتاوای کانادا معتقد است: اوضاع لیبی جو سنگین حضور جاسوس های آمریکایی را دیکته می کند.

او با اشاره به خبر لو رفتن جاسوس های آمریکایی از بین کارکنان کنسولگری این کشور در بنغازی گفت: آنچه که در لیبی است قطعی خواهد بود.

به گزارش افکارنیوز، به عقیده این کارشناس، تعداد جاسوسان آمریکایی در لیبی نشانگر نگرانی آمریکا در این کشور است.

این پروفسور در ادامه اینگونه بیان کرد: دولت بسیار ضعیف است، دستگاه های اطلاعاتی بسیار شکننده هستند، از سوی دیگر نگرانی ناشی از افزایش فعالیت گروه های جهادی بالا گرفته است و ظرفیت بالقوه ای برای شکل گیری روابط با دیگر گروه های القاعده وجود دارد، بنابراین تا حد زیادی احتیاج به نظارت دارد.

وی با اشاره به اینکه " تعداد بالای جاسوسان آمریکایی در بنغازی حاکی از نگرانی شدید آمریکاست " اینگونه اظهار کرد: " شما نمی خواهید که خود را در حالیکه محاصره شده اید ببینید؛ مانند آنچه که در سال ۱۹۷۹ و در جریان گروگان گیری افراد سفارت آمریکا در تهران اتفاق افتاد. چرا که آمریکایی ها به این موضوع بسیار حساس هستند و نکته بسیار مهم این است که بسیاری از کارهایی که انجام می دهند با درایت یا هوش نیست بلکه از طریق روش های مرسوم جاسوسی انجام می شود.

به عبارت دیگر تعداد ۲۳ جاسوس آمریکایی در بنغازی رقم بزرگ یا شگفت آوری از فعالیت سیا در منطقه نیست. پروفسور وارک معقد است تعداد جاسوس های آمریکایی از سربازان چکمه پوش این کشور بیشتر است. هواپیماهای بدون سرنشین، ماهواره ها و جاسوسان متصل به میزهای آمریکایی در این کشور یا کشورهای همسایه، استراق سمع، ردیابی معاملات مالی و ردگیری با استفاده از کیبورد به جای گوشه خیابان ایستادن و یادداشت برداری کردن از روش های جاسوسی در طرابلس است.

بیشتر اعضای سیای آمریکا که در بنغازی فعالیت می کردند در یکی از زیرمجموعه های کنسولگری که در فاصله کمتر از دوکیلومتری ساختمان سفارت بود، مستقر بودند. بحثهمچنان درمورد کسانی که قرار بود از جان آنها محافظت کنند داغ است؛ اینکه وزارت امور خارجه یا سازمان سیا عهده دار حفاظت از جان این افراد بوده اند؟

یکی از مقاقمات آمریکایی بهوال استریت ژورنالگفته است: آنها سواره نظام بوده اند.

اما با این حال این روزنامه اضافه می کند: رابطه وزارت امورخارجه و سیا در لیبی بسیار محرمانه و درکنار یکدیگر است. به طوریکه کنسولگری یک پوشش دیپلماتیکی را برای عملیات طبقه بندی شده سیا فراهم می کند.