به گزارش افکارنیوزبه نقل از کیهان، روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا در بسط این تحلیل خود نوشت: پیشرفت متخصصان و فناوران ایرانی، غرب را در حیرت و نگرانی فرو برده است. آنها در جنگ الکترونیک و سایبری به انضمام هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفت زیادی کرده اند. اکثر فعالیت های سایبری به طور مخفیانه انجام می شوند و این مسئله در حال تبدیل شدن به واقعیت در تنش های اعلام شده بین ایران و اسرائیل است. شکی نیست که غرب در این باره نگران است. نفوذ هواپیمای بدون سرنشین ایرانی به اسرائیل موجب نگرانی شدید فرماندهان ارتش اسرائیل شد چرا که جای تعجب نیست اگر ایران پروژه های پیشرفته تری در زمینه هواپیماهای یاد شده با ویژگی فرار از ردیابی و توانمندی بسیار برای جنگ الکترونیک و سایبری داشته باشد.

این روزنامه با اشاره به شکار هواپیمای فوق مدرن آر کیو ۱۷۰ آمریکا(موسوم به هیولای قندهار) در سال گذشته می نویسد: ایرانی ها پس از نشاندن این هواپیما و تجزیه آن شناخت کامل تری از این نوع هواپیماها بدست آورده اند. بدین ترتیب می توان گفت هواپیمایی که به اسرائیل نفوذ کرد، تنها یک آزمایش از سوی ایرانی ها بوده و آنها در زمینه توسعه انواع هواپیماهای بسیار پیشرفته تر مشغول به کار هستند.

لارپوبلیکا گزارش می دهد: هواپیمای بدون سرنشین ابابیل، سیستمی توانمند برای جنگ الکترونیکی، جمع آوری اطلاعات و ارسال آن، و نیز ارتباطات آن لاین دارد و برای از کار انداختن دفاع الکترونیک اسرائیل و آمریکا طراحی شده است. اما آنچه هراس بیشتر ارتش اسرائیل را موجب شده این است که متخصصان و مهندسان ایرانی موفق شده اند همین مدل را که برد ۱۵۰ کیلومتری دارد، بهسازی کرده و هواپیماهایی با برد ۲هزار کیلومتر بسازند. گزارش ها نشان می دهد یکی از همین مدل ها علیه ناوگان پنجم آمریکا و با موفقیت آزمایش شده است.

روزنامه مذکور در ادامه گزارش خود می نویسد: چیزی که غیرقابل انکار است این است که پیشرفت های فناوری ایران موجب تردید در توانمندی ارتش اسرائیل و آمریکا شده و احتمالا هدف آخرین مانور مشترک واشنگتن و تل آویو، آزمایش قدرت دفاعی در این زمینه بوده است. پهپاد ایرانی که به آسمان اسرائیل[فلسطین] نفوذ کرد، در طول همه سواحل شمالی تا جنوبی و روی ذخائر گازی و حتی بندر «حیفا»، نیروگاه های برق و پادگان های نیروی دریایی در حیفا و «آشاد» پرواز کرده که امری باور نکردنی است. گفته می شود پس از بررسی قطعات هواپیمای سرنگون شده، اسرائیل دریافته این هواپیما از فیبر شیشه ساخته شده که یک ماده غیرقابل ردیابی است و تاکنون فقط آمریکا در صنعت هوایی خود از آن استفاده می کرد.

لارپوبلیکا بر همین اساس، توان مهندسان ایرانی را تحسین کرد و نوشت: مهندسان ایرانی بنامی وجود دارند که در صنایع دفاعی و نظامی کشور خود فعالیت دارند. اکنون نتایج تلاشها و فعالیتهای آنان در حال ثمر دادن است و همین موضوع، موجب پریشانی روزافزون اسرائیل و آمریکا شده است.

در همین حال موضوع حمله جنگنده های ایران به یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در خلیج فارس که از سوی وزارت دفاع این کشور اعلام شده بازتاب گسترده ای در محافل رسانه ای داشته است.
«ال موندو» و «ال پاییس» از جمله این روزنامه هایی هستند که به این موضوع پرداختند و تصریح کردند اگرچه پنتاگون می گوید دو بار شلیک جنگنده های ایرانی به هواپیمای بدون سرنشین آمریکا اصابت نکرده، اما اینکه ایران توان شناسایی و شکار آنها را دارد، موجب نگرانی کاخ سفید و پنتاگون شده است.
ال پاييس در گزارش ديگري نوشت: اينكه كسي در درون اسرائيل از طرح بنيامين نتانياهو نخست وزير اين رژيم براي حمله به ايران حمايت نمي كند و آمريكا هم با آن مخالف است، را همه مي دانند اما حالا معلوم شده است حتي ارتش و موساد هم با اين اقدام نتانياهو موافق نيستند.